MAN:s eTruck har blivit väl emottagen av företagets kunder och försäljningsstarten har överträffat förväntningar enligt Friedrich Baumann, styrelseledamot för försäljning och kundlösningar på MAN Truck & Bus. Det finns redan nästan 2 000 beställningsförfrågningar och beställningar för de nya MAN eTGx och MAN ETGs eTrucks cirka sju månader efter försäljningsstart.
Efterfrågan har fått ytterligare fart efter den senaste breddningen av modeller bland vilka den nya eTGx och ETG nyligen har konfigurerats i mer än en miljon möjliga varianter med en mängd olika hjulbaser, hytter, motoreffekter, batterikombinationer och industriutrustning.
Nyligen vann MAN två anbud för eldrivna tvåaxliga och treaxliga lastbilar i Österrike. Kunden är en förening som omfattar tolv kommunala företag. Under de kommande fyra åren kommer det att resultera i en orderpotential på tio till 15 MAN eTrucks per år och maximalt 45 fordon totalt. Beställningar för de första fem eTrucks, inklusive för renhållningsfordon, har redan lagts.
Den första specialserien av eTruck som kommer att produceras i år är nästan slutsåld förutom några återstående fordon. En stor del av orderförfrågningarna och beställningarna avser redan de fordon som ska tillverkas i storskalig produktion på MAN-fabriken i München från 2025. För det ändamålet kommer MAN att utföra slutligt konverteringsarbete på sin huvudsakliga produktionsanläggning i sommar för att ”elektrifiera” anläggningen.
MAN har just fått sin största enskilda order hittills från Frankrike där Jacky Perrenot, Frankrikes ledande speditör för stormarknader, just har beställt 100 eTrucks. MAN räknar med att e-mobilitet fortsätter att öka snabbt och förutsätter att hälften av alla nya MAN-lastbilar som levereras i Europa kommer att vara eldrivna år 2030.