Den nya förordningen R117-04 garanterar ökad säkerhet, bättre respekt för miljön och skydd för bilisternas köpkraft. Det handlar också om ett strängt test för att ett däck ska kunna användas helt tryggt ända ned till den lagstadgade slitagegränsen på 1,6 mm.
Enligt en Michelin-studie demonteras 50 procent av däcken innan de nått ett kvarvarande mönsterdjup på 3 mm, baserat på ScrapYard AGB-data (interna Michelin-studier på flera tusen inspekterade däck: 128 000 slitna däck av alla märken över hela världen).
Det är viktigt för Michelin att informera konsumenterna om betydelsen av deras däcks prestanda när de är slitna. Denna transparens är ännu viktigare eftersom vissa prestanda försämras med tiden, särskilt när det gäller säkerhet.
I den nya EU-bestämmelsen ingår ett strängt lagstadgat test som gör det möjligt att förbättra trafiksäkerheten samtidigt som bilister uppmuntras att förlita sig på pålitliga däck ända ned till det lagstadgade mönsterdjupet på 1,6 mm.
Det våtbromstest som antagits av de europeiska myndigheterna mäter den sträcka som krävs för att ett fordon ska bromsa in från 80 till 20 km/h på en vanlig vägbana belagd med vatten upp till en höjd av 1 mm. Förutom dessa specifika punkter inkluderar testet andra exakta parametrar såsom väggreppskoefficienten eller omgivningstemperaturen.
Testerna på vått underlag har redan tagits i bruk för att definiera säkerhetströskeln för nya däck enligt föreskrifterna och är allmänt erkända av däckindustrin. De klarar även de mer extrema situationer som en bilist kan stöta på under resan.
Att designa däck som presterar från första till sista kilometern lär något Michelin alltid har satsat på och härstammar från ett designval som gjorts av koncernen med fokus på användarsäkerhet. När man exempelvis ska stanna på vått underlag behöver ett slitet Michelindäck som är utformat för att bibehålla sina prestanda över tid, en bromssträcka som i genomsnitt är 3,4 m kortare än vad ett nytt konkurrerande däck behöver enligt tester utförda av Michelin och registrerade av domstolstjänsteman, den 20 september 2018, på centret ”ATP Automotive Testing” i Papenburg, Tyskland, på däckstorlek 205/55 R16.
Varje år investerar koncernen nästan 1,2 miljarder euro i innovation och FoU. Dessa stora insatser gör det möjligt för Michelins 6 000 forskare att exempelvis skapa nya däckarkitekturer, innovativa däckmönster och till och med upptäcka kompositmaterial med hittills oöverträffade egenskaper.
Tillämpningen av den nya förordningen kommer att påverka efterfrågan på nya däck i Europa. Efterfrågan kan reduceras med 128 miljoner enheter per år enligt en rapport från Ernest & Young. På global nivå demonteras 400 miljoner däck i förtid varje år, och 35 miljoner ton koldioxid skulle därför kunna sparas in. Det motsvarar utsläppen från en stad som New York i sex månader.
Att behålla däcken längre kommer också att skydda konsumenternas köpkraft. Det innebär, enligt Ernest & Young, nästan 7 miljarder euro som europeiska bilister kan spara varje år.