Testerna görs med en prototyp av Mercedes-Benz eActros 600. Foto: Daimler Truck/Milence/Power Electronics. Testerna görs med en prototyp av Mercedes-Benz eActros 600. Foto: Daimler Truck/Milence/Power Electronics.

Milence och Power Electronics i framgångsrikt test med MCS

Milence och Power Electronics testar framgångsrikt en ny MCS-lösning som levererar en laddning på 1,1 MW. De två företagen ingick ett partnerskap tidigare i år med målet att ta fram en av de första MCS-lösningarna (Megawatt Charging System) i Europa under andra halvåret 2024.

Den nya tekniken kommer att förändra spelplanen och helt omdefiniera elektriska vägtransporter. Pilottestet genomfördes med en prototyp av Mercedes-Benz eActros 600.

MCS är den nyligen definierade standarden för högeffektsladdning, utformad för att möta behoven på den växande marknaden för elektriska lastbilar. Det senaste testet, som genomfördes med en prototyp av Mercedes-Benz eActros 600, visar MCS potential att dramatiskt minska laddningstiderna och göra elbilar mer praktiska och effektiva för långdistanstransporter.

Megawattladdning avser ett laddningssystem med hög effekt som kan leverera upp till 3,75 megawatt (3750 kilowatt) likström. Lösningen som testats av Milence och Power Electronics kommer att minska laddningstiderna med cirka 90%, vilket gör att batterierna kan laddas på cirka 30 minuter tack vare den 1 440 kW (1 500 A, 1 000 V) effekt som kan uppnås.

Som en av de ledande inom utveckling av offentliga laddningslösningar för tunga elfordon i Europa, har Milence samarbetat med partners för att vidareutveckla MCS-teknik och påskynda marknadsanpassningen. Dessa lovande framsteg kommer att följas av ytterligare tester under de kommande veckorna som involverar flera lastbilsmärken för att säkerställa systemets funktion för marknadsdistribution.

Anja van Niersen, vd för Milence, är entusiastisk över samarbetet med Power Electronics och arbetet med banbrytande MCS-teknik i Europa. ”Dessa första testresultat visar att vi är på god väg att nå vårt gemensamma mål.”, säger hon och tillägger att man är övertygad om att framtiden för vägtransporter är elektrisk.

David Salvo, vd för Power Electronics, betonar att deras MSC är här för att omdefiniera framtiden för elektrisk mobilitet. ”Vi har designat en produkt som erbjuder en effektiv lösning för användare av tunga elfordon, och tack vare vårt partnerskap med Milence kommer den att ha en bred räckvidd över hela Europa”, avslutar han.

Vill du se hur en laddning går till, kan du göra det här.

Det gemensamma företaget mellan Daimler Truck, TRATON GROUP och Volvokoncernen testade framgångsrikt en ny MCS-lösning tillsammans med Power Electronics, en av de stora tillverkarna av solväxelriktare för solcellsanläggningar och världsledande inom energilagring, samt andra ledande företag inom sektorn för elektrisk mobilitet, efter att ha ingått ett partnerskap och planerat att lansera denna nya teknik för första gången med Milence, i vad som kommer att bli en av de första i Europa för denna elektriska driftsättning fordonsladdare. Detta test markerar en viktig milstolpe i utvecklingen av laddningsteknik för elbilar och uppnår en laddningseffekt på 1 100 kilowatt.

Milence kommer att delta i IAA Transportation i Hannover, Tyskland från 17 till 22 september 2024 och kommer att visa upp den nyligen testade lösningen tillsammans med Power Electronics.

Om artikeln

Publicerad: 2024-07-24 12:38
Kategori: Nyheter
Taggar: Daimler Group Daimler Trucks Elektrifiering Ellastbil Laddinfrastruktur Megawatt Cgarging System Mercedes-Benz Milence MSC