Orderingången har legat stabilt, men det är, liksom föregående år, en fortsatt stark nedgång i leveranserna. Men trots en liten nedgång i försäljningen kunde koncernen, som inkluderar MAN, Scania, den amerikanska lastbilstillverkaren Navistar och latinamerikanska VW Truck & Bus, öka försäljningen och vinsten, enligt ett uttalande.
Traton gynnades dock av sin höga orderstock. Enligt uppgifterna tjänade Traton 1,3 miljarder euro efter skatt – nästan 100 miljoner mer än samma period förra året, och försäljningen steg med två procent till 23,4 miljarder euro.
Försäljningen sjönk samtidigt något till drygt 168 000 fordon. Det särskilt lukrativa varumärket Scania ökade markant och kompenserade för detta.
Orderingången höll sig stabilt på 125 400 fordon, men som fallet var förra året, ligger de fortfarande långt under leveranserna.
Hos Traton talar man om det som en normalisering av orderstocken som hade ökat kraftigt de första corona-åren. Bolaget lämnade inga aktuella siffror om orderstocken.
En talesman förklarade dock att lagret i slutet av första halvåret skulle räcka till fjärde kvartalet på nuvarande produktionsnivå även utan nya beställningar.