En kinesisk lastbil transporterade en försändelse under TIR-systemet från Kina till Türkiye för första gången vilket minskar restiderna med upp till hälften jämfört med traditionella sjövägar.
Lastbilen, lastad med bildelar, startade TIR-transporten från Khorgos gränsövergång och anlände till hamnen i Kuryk i Kazakstan.
Där, vid en speciell ceremoni för att markera pionjärresan, gav Kinas och Kazakstans presidenter klartecken för att lastbilen skulle köra ombord på en färja för att korsa Kaspiska havet till Azerbajdzjan, innan de fortsatte på väg till Istanbul, Türkiye, via Georgien.
TIR-lastbilen körde en total sträcka på 4 800 km på 19 dagar. Traditionella maritima rutter mellan Kina och Türkiye tar mellan 30 och 40 dagar beroende på de specifika avgångs- och destinationspunkterna.
Operationen markerade den första TIR-transporten mellan de två länderna efter ikraftträdandet av Kina-Turkiet International Road Transport Agreement, och den första någonsin dörr-till-dörr-transport på denna rutt som utfördes av ett kinesiskt åkeri under TIR.
En milstolpe för kinesiska lastbilsföretag som vill bedriva global verksamhet, kommer det att bidra till att ytterligare diversifiera handelskorridorerna mellan Kina och Europa och öka motståndskraften i globala leveranskedjor över hela Eurasien.
IRU förvaltar TIR-systemet under ett FN-mandat. TIR gör det möjligt att frakta varor från ett ursprungsland till ett destinationsland i förseglade lastrum som kontrolleras av tullen via ett multilateralt, ömsesidigt erkänt system.
TIR effektiviserar förfarandena vid gränserna, vilket minskar den administrativa bördan för tullmyndigheter och transport- och logistikföretag. Det minskar gränsens väntetider avsevärt, vilket sparar tid och pengar.
TIR-systemet förbinder Kina med över 30 länder i Eurasien, och erbjuder säkrare transportalternativ som är över 80 procent snabbare och 50 procent billigare.