Nyligen berättade vi om att fem Mercedes-Benz GenH2-dragbilar kommer ut till kunder för att testa på riktigt arbete. Det har gått fort då det endast är fyra år sedan konceptet presenterades. Nu berättar vi mer om konceptets utveckling.
Prototyperna är fem dragbilar som alla är utrustade med bränsleceller från Cellcentric, ett joint venture mellan Daimler Truck och Volvokoncernen.
Formen av vätgaslagring är speciell. Medan andra koncept förlitar sig på komprimerade gastankar, kan GenH2 bära flytande väte. Liksom LNG har denna en betydligt högre energitäthet och kan därför möjliggöra större räckvidder. Dessa kunder kommer att använda GenH2 vätgasbilen i framtiden.
Air Products, med huvudkontor i Pennsylvania, USA, erbjuder olika gaser bland annat vätgas. De kommer inte bara att ta över GenH2 för distribution av sina egna produkter i det större Nordrhein-Westfalen-området, utan kommer också att samordna byggandet och driften av tankstationen för flytande väte i Duisburg, Tyskland.
Amazon Online-återförsäljaren använder redan e-vans för att leverera till kunder. Bränslecellsfordonet är nu tänkt att ge en miljövänlig länk till pakettransporter på medellång distans.
– Förutom TCO är vi också intresserade av vad förarna tycker om konceptet, säger Benoit Robinot-Bertrand vid överlämnandet av fordonen.
Wiedmann och Winz Transport- och logistiktjänsteleverantören från Geislingen har använt en eActros 300 från Daimler Truck i flera månader. GenH2 kommer att ta över containertrafiken för kunden DP World.
– Det är viktigt att vi inte bara förlitar oss på en teknik för koldioxidutsläpp, säger Micha Lege vd för Holcim.
Holcim har över 150 000 lastbilar över hela världen och är en tungviktare som återförsäljare av byggmaterial.
GenH2 används runt om i Duisburg och kommer att genomföra olika transportorder med avstånd på upp till 300 kilometer varje dag, säger kategorichef Roger Haschka.
– När vi transporterar byggmaterial behöver vi maximal nyttolast. Lastbilen används på samma sätt som en diesel. Det betyder olika transportorder över olika rutter i Tyskland, säger Micha Lege.
Logistikföretaget Vervaeke kör vätgaslastbilen på uppdrag av Ineos som i sin tur är en producent av väte. Transporten kommer att ske på multinationell basis mellan Tyskland, Belgien och Nederländerna.
Enligt Daimler Truck valdes de fem transportföretagen ut medvetet eftersom de har olika användningar för vätgasbilen. Syftet är att samla så mycket erfarenhet som möjligt som i slutändan kommer att införlivas i utvecklingen av prototypen.
Testperioden är initialt utformad för ett år. Bränslecellsbilarna tankas på två bensinstationer.