– Att beställa eActros är en viktig investering för oss inom elektromobilitet och därför ett stort steg mot hållbarhet, säger Michael Craiss, vd för Craiss Generation Logistik.
– Det begränsade utbudet har länge varit ett hinder för användningen av ellastbilar, så 600-modellerna är en liten revolution. Laddningstiderna passar bra med förarnas lagstadgade pauser och möjliggör effektiv användning, tillägger han.
Han är också övertygad om att köpet av de nya fordonen är ekonomiskt värt besväret. Även om ellastbilar vanligtvis är dubbelt så dyra att leasa som konventionella lastbilsmodeller, finns det inga avgiftskostnader för dem. Detta utjämnar månadskostnaderna – förutsatt att fordonen kör cirka 500 kilometer per resa.
Craiss ser för närvarande det enda hindret i laddinfrastrukturen, som ännu inte har utvecklats i stor skala i Tyskland. Fordonen bör därför användas i befintlig reguljär trafik så att laddstationer kan integreras ordentligt i ruttplaneringen.
Företaget meddelar att det förväntade leveransdatumet för 600-modellerna ligger tolv månader fram i tiden.
Två elektriska lastbilar från den tidigare modellen, eActros 300, kommer att tas i drift i Österrike i oktober. Fordonen är designade för regionala lokala transporter och har en räckvidd på cirka 300 kilometer.
I pendeltrafik kommer de att tillryggalägga en sträcka på tio kilometer flera gånger om dagen för Craiss, på uppdrag av ett lokalt energibolag.
Craiss lät konvertera de två fordonen. Med sitt lägre chassi kan de nu även transportera höga släp, som de som krävs inom bilindustrin.
– Vi vill erbjuda våra kunder, som lägger stor vikt vid miljöskydd, skräddarsydda lösningar för deras behov.
Craiss förlitar sig redan på LNG-fordon för regelbundna transportlogistikturer.