Van Moer Logistics bygger den första publika laddstationen i Antwerpen. Foto: Van Moer. Van Moer Logistics bygger den första publika laddstationen i Antwerpen. Foto: Van Moer.

Första privatägda offentliga laddstationen i hamnen i Antwerpen

Elektrifieringen fortskrider, men infrastrukturen hänger inte riktigt med. Allt fler transportföretag har börjat satsa på egna laddstationer. Nu är det belgiska Van Moer Logistics som bygger den första privatägda offentliga laddstationen för godstrafik inom hamnen i Antwerpen.

Logistikföretaget Van Moer Logistics tillkännager en initial investering på cirka 1,2 miljoner euro i byggandet av en laddstation för elektrisk godstrafik på sin plats längs Keetberglaan på Antwerpens vänstra strand (Zwijndrecht).

Projektet består av två delar. Å ena sidan kommer en publik laststation gradvis att byggas med 6 snabbladdare på 400 kW. Å andra sidan kommer logistikleverantören också att bygga en privat laddstation med så småningom 30 långsamma laddare på 50 kW för sina egna lastbilar och terminalfordon som kan ladda på natten.

Energin till dessa laddare kommer att genereras av Van Moer Logistics egna solpaneler i lokalerna i kombination med batteriteknik å ena sidan, medan energi å andra sidan också kommer att köpas genom gröna energiavtal. Inom en snar framtid kommer solpanelernas nuvarande kapacitet också att utökas ytterligare med ytterligare 3,5 MWp.

För att förverkliga dessa projekt har Van Moer ingått ett partnerskap med det belgiska energiföretaget Bnewable som är specialiserade på energilagring och produktion för den kommersiella och industriella marknaden och hjälper företag att styra sina energiflöden optimalt. I detta projekt tar Bnewable på sig batteritekniken och dess kontroll.

Projektet genomförs delvis med stöd av Myndigheten för rörlighet och offentliga arbeten (Clean Power for Transport). Förberedelserna kommer att inledas i slutet av detta år, och det beräknas att den nya laststationen successivt kommer att tas i drift 2025.

Byggandet av laststationen är en del av Van Moer Logistics övergripande hållbarhetsstrategi. På så sätt tar företaget de första stegen mot att uppnå sina mål om en minskning av koldioxidutsläppen med 45 procent inom transportavdelningen fram till 2030. De vill uppnå detta genom en kombination av intermodala transporter, elektrifiering och användning av övergångsteknik såsom exempelvis HVO och vätgas.

Under de första åren kommer vi att fokusera på elektrifiering av de mest lämpliga rutterna. Det handlar om att titta på en kombination av operativa faktorer, som körsträcka och lastvikt och den optimala laddningsstrategin. Dessa fördjupade analyser utförs för närvarande internt av vår hållbarhetsavdelning”, avslutar Jo Van Moer, vd på Van Moer Logistics.