Under första halvåret 2024 ökade försäljningen av nya skåpbilar i EU med 15% och nådde 840 409 enheter, drivet av tvåsiffrig tillväxt på viktiga marknader. Tyskland ledde med en anmärkningsvärd ökning med 19,3%, följt av Spanien med 18,5%, Italien med 17,8% och Frankrike med 10,5%.
Nya lastbilsregistreringar i EU ökade blygsamt med 3%, totalt 183 295 enheter, från januari till juni. Denna tillväxt drevs främst av en ökning av försäljningen av medelstora lastbilar med 18,2% medan tunga lastbilar förblev stabil med en ökning med 0,3%. Spanien och Italien ledde med tvåsiffriga vinster på 21,7% respektive 10,5%. Även Tyskland (+8,1%) och Frankrike (+5,5%) visade tillväxt.
Bussförsäljningen hade en stark start på året med nya EU-registreringar som ökade med 28,6% jämfört med första halvåret 2023, totalt 20 370 enheter. Alla större marknader noterade tillväxt, särskilt Italien (+44,6%), Spanien (+24,2%) och Tyskland (+17,8%).
Diesel förblev det föredragna valet för försäljning av nya skåpbilar i EU under första halvåret 2024. Försäljningen ökade med 16,2% till 708 624 enheter och upprätthöll en stabil marknadsandel på 84,3%.
Bensinmodellerna ökade betydligt med 15,3% och stod för en marknadsandel på 6%. Elladdningsbara skåpbilar minskade med 3,7% och tog en marknadsandel på 5,8%, en minskning från 6,9% förra året.
Försäljningen av hybrid-elektriska skåpbilar tog fart, med en ökning med 8,3%, men utgör fortfarande bara 2,1% av marknaden.
Diesellastbilar fortsatte att dominera under första halvåret 2024 och motsvarade 95,7% av de nya EU-registreringarna, en ökning med 2,6% jämfört med samma period förra året. Ellastbilar ökade med 51,6% och ökade sin marknadsandel till nästan 1,9%, en ökning från 1,3% förra året. Tyskland ledde denna expansion med en tillväxt på 113,9% och bidrog till 53% av EU:s laddbara lastbilsförsäljning.
Antalet nya laddbara bussar som registrerades i EU ökade med 45,4% under första halvåret 2024 och marknadsandelen ökade från 13,7% till 15,5%. Tyskland, den näst största marknaden i volym, växte med 25,2%, medan Spanien ökade med 21,6%, vilket gör det till den tredje största marknaden för laddbara bussar.
Frankrike, den största marknaden, minskade dock med 16,4%. Försäljningen av elhybridbussar sjönk med 7,5% och utgör nu 9,3% av marknaden. Registreringen av dieselbussar ökade med 35,3% och ökade deras marknadsandel från 65,1% till 68,5%.
Källa: ACEA.