Under årets första sex månader ökade försäljningen av eldrivna lastbilar med 51,6 procent, jämfört med samma tidsperiod året innan. Med det tog de en marknadsandel på 1,9 procent, vilket kan jämföras med 1,3 procent ett år tidigare. I rena antal handlar det om 4 664 exemplar.
Störst var ökningen av eldrivna lastbilar i Tyskland, där de ökade med 114 procent. Landet stod med det för strax över hälften av alla eldrivna lastbilar som såldes i Europa. I Sverige ökade de eldrivna lastbilarna med 34 procent under årets första sex månader och här registrerades det in 186 exemplar.
En liknande utveckling hittas bland eldrivna bussar som ökade med 45,4 procent under årets första sex månader. Och det trots att försäljningen av eldrivna bussar minskade i Frankrike som är Europas största marknad för det.
Även i Sverige skedde en kraftig nedgång av eldrivna bussar som enligt siffrorna från ACEA minskade med 94 procent då det endast registrerades in 10 exemplar från januari till sista juni.
När det kommer till eldrivna lätta lastbilar och transportbilar är det något som flera aktörer i branschen räknar med kommer öka rejält de närmsta åren. Bland annat därför har Volvo och Renault gått samman och bildat det nya företaget Flexis, som ska bygga just det. Och då med en plattform som använder 800-voltsteknik för snabb laddning.
Men under årets första sex månader minskade försäljningen av eldrivna transportbilar i Europa med 3,7 procent. Här skiljer det sig däremot stort åt mellan olika länder. I Ungern ökade de till exempel med 153 procent, i Rumänien med 93 procent och här i Sverige med 60 procent.
Totalt registrerades det in 63 554 eldrivna transportbilar i Europa under årets första sex månader.