– Scanias ellastbilar för såväl stadstransporter som regionala transporter rullar nu på vägarna och snart lanseras även ellastbilar för fjärrtransporter. En av de stora utmaningarna för att elektrifieringen ska få ordentligt genomslag, inte minst för de längre transporterna, är att infrastrukturen finns på plats, säger Dan Löfgren, nätverksutvecklingsdirektör på Scania Sverige.
Utöver de egna laddplatserna har Scania dessutom etablerat partnerskap med andra aktörer i Sverige som tillhandahåller laddningsmöjligheter för lastbilar. Bland dessa är Milence – ett samägt bolag av TRATON, Daimler Truck och Volvo Group, Einride och Rifil.
Genom satsningen vill man göra det möjligt för de tyngsta, långväga transporterna att kunna köras i cirka 4,5 timmar för att sedan snabbladdas under förarnas obligatoriska rast- och vilopaus på 45 minuter. Scanialastbilar med den aktuella kapaciteten går för närvarande i trafik i Norge som förberedelse för en bredare lansering.
– Medan laddningen av lastbilar med kortare räckvidd huvudsakligen kommer att ske vid åkeriernas depåer och, om nödvändigt, vid destinationen är ett heltäckande nätverk av laddplatser längs vägarna avgörande för elektrifieringen av fjärrtransporterna. Dessa står för den största andelen koldioxidutsläpp från lastbilstransporter, säger Dan Löfgren.
För att underlätta laddning i Sverige och övriga Europa erbjuds Scania Charging Access, en kostnadsfri tjänst med laddkort. Åkerierna får härigenom tillgång till förutsägbara energipriser med debitering genom en enda månadsfaktura för samtliga elfordon.
Scania räknar med att elektrifieringen av fordonsflottan tar rejäla kliv under de närmaste åren och har satt som mål att hälften av nybilsförsäljningen i Europa 2030 ska utgöras av eldrivna lastbilar och bussar.