Det är dock fortfarande alldeles för många som har för bråttom, men trafikanternas hänsyn utanför skolor har blivit bättre bara det senaste decenniet.
– Det är en positiv signal. Kanske har de senaste årens fokus på säkra skolvägar fått fler att tänka till kring sin körning, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på M Sverige.
35 procent av förarna höll för hög hastighet när M Sveriges lokalklubbar kontrollerade hastigheten utanför 22 grundskolor på 16 orter över hela landet. Andelen fortkörare har gradvis sjunkit i undersökningarna, från de 59 procent som uppmättes 2016.
Att visa extra hänsyn och sänka farten utanför skolor är viktigt med tanke på den stora mängden fotgängare och cyklister som rör sig där.
– Barns riskmedvetenhet är lägre än vuxnas och en systematisk trafiksäkerhetsutbildning får unga först vid trafikskolorna när det är dags för körkort, säger Tony Gunnarsson.
Totalt observerades 6 347 fordon, varav 5 570 personbilar vid skoldagens början mellan klockan 07:30 och 08:30. Resterande fordon bestod av 172 lastbilar, 206 bussar, 120 taxibilar, 42 mopeder, 32 motorcyklar, 27 A-traktorer och 178 i kategorin övrigt.
Hastigheten spelar roll. En oskyddad trafikant har goda chanser att överleva en kollision med en bil som kör 30 km/h. V
– id 50 km/h är däremot chansen marginell. Bromssträckan blir dubbelt så lång och krockvåldet motsvarar att falla ned från ett trevåningshus, säger Tony Gunnarsson.
Omkring hälften av alla omkomna i svenska vägtrafikolyckor är oskyddade trafikanter som fotgängare, cyklister och motorcyklister.
Det finns en politisk ambition att öka cyklingen, inte minst bland unga. Ska detta ske måste samtidigt trafiksäkerheten öka.
– Det behövs fler polisiära hastighetskontroller, fler undervisningstimmar om trafik i grundskolan liksom fler säkra cykelpassager och friliggande cykelvägar, säger Tony Gunnarsson.