FUSO visar också en 8,55 tons eCanter-skåpbil med de senaste säkerhets- och komfortfunktionerna. Förutom utställningsfordonen informerar FUSO om ”FUSO EcoSystem” och de flexibla laddningsalternativen för eCanter. Besökarna har möjlighet att provköra den elektriska lastbilen på plats.
Philip Flygare, försäljnings– och marknadschef för FUSO i Sverige, säger att eCanter för avfallshantering visas upp på IAA för första gången och demonstrerar att eCanter är ett idealiskt fordon för kommunal användning.
– Vi visar också att eldrivna transporter fungerar på en mängd olika europeiska marknader. Med mer än 46 varianter av ellastbilen täcker eCanter 85 % av de konventionella användningsområdena i Europa. Detta gör den perfekt för våra kunders varierande behov. Oavsett om det gäller hela fordonsflottor eller enskilda företagare gör eCanter det extremt enkelt att övergå till ellastbil, säger han.
Den 8,55 tons Next Generation eCanter för avfallshantering med påbyggnation från Kaoussis är utrustad med automatisk tömning av soptunnor ett integrerat tvättsystem för tunnorna och en trumkapacitet på 4 m³. Den roterande trumman komprimerar avfallet upp till tre fjärdedelar av dess ursprungliga volym. Denna transportlösning är den första i sitt slag för eCanter och uppfyller alla tekniska krav för att köra ett avfallshanteringsfordon med stående personal. Med en hjulbas på endast 3 400 mm och ett kort överhäng av karossen är den CO2-neutrala ellastbilen särskilt smidig och lättmanövrerad vid körning, vilket gör den idealisk för innerstadstrafik. eCanter har en räckvidd på 140 kilometer med det medelstora batteripaketet och en batterikapacitet på 82,6 kWh.
FUSO visar även en annan Next Generation eCanter med 4 450 mm hjulbas och ett 6,2 m långt skåp på IAA. Den är utrustad med de senaste säkerhets- och komfortfunktionerna, inklusive Active Brake Assist 6, Blind Spot Information System (BSIS), Intelligent Speed Assist och Attention Assist som standardfunktioner.
Tack vare batteripaketet i storlek large, med 123,9 kWh installerat, har fordonet en räckvidd på upp till 200 kilometer. Lastbilen, med påbyggnation från Spier, har en snabbladdningsfunktion som möjliggör laddning från 20 % till 80 % på cirka 40 minuter vid upp till 104 kW. Alternativt kan fordonet även laddas från 0 % till 100 % på sex timmar med upp till 22 kW växelström genom AC-laddning. De flexibla laddningsmöjligheterna gör övergången till ellastbil både enkel och attraktiv för stora och små logistikföretag och fordonsflottor. Den anpassningsbara eCanter kan skräddarsys efter många specifika leveranser. Framför allt har eCanter en lastkapacitet på 4,6 ton och får plats med upp till 15 Europapallar i det 6,2 meter långa skåpet.
Utrustad med en specialutvecklad elektrisk drivlina med 129 kW max./110 kW kontinuerlig effekt och en elektrisk ”e-axel”, ger eCanter en personbilsliknande hantering och lämpar sig även för den oerfarna chauffören. Detta gör den enkel att köra. De fyra återvinningslägena möjliggör effektiv energiförbrukning vid körning i stadstrafik. Det valfria effektivitets-paketet, utformat för vinterkörning, hjälper även till att öka räckvidden vid vinterdrift. Paketet inkluderar en uppvärmd komfortförarstol, uppvärmd vindruta och ratt samt förbättrad hyttisolering.
En av höjdpunkterna för FUSO på IAA är den moderna utformningen av lastbilens hytt. En LCD-instrumentpanel och en multifunktionsratt gör eCanter innovativ. Det förenklar hanteringen och ger en god överblick över funktioner som farthållare, kilometerräknare och batteristatus. En ny pekskärmsradio med Apple CarPlay och Android Auto ger också chauffören en trevligare körupplevelse. Samtidigt uppnås en låg ljudnivå inuti hytten med beprövad ljudisolering. God sikt i hytten, lagom instegshöjd och en generös servicelucka underlättar det dagliga arbetet.