I rapporten kartläggs en lång rad omdebatterade frågor om mobilitet, bland annat vad vi tycker om sänkta hastigheter, krav på alkolås i bilar och fartkameror på våra vägar.
Övergången mot elbilar fortsätter, men i en lägre takt där fler som avstår elbilar pekar just på prissättningen. En ganska stor grupp människor i Norden betraktar det som en ”rikemansbil” vilket är ett problem i skiftet mot en grönare bilflotta.
Samtidigt visar Mobilitetsbarometern att den tuffare ekonomin inte påverkar våra körvanor – bilen används lika mycket som förut och inget annat transportmedel är lika populärt.
– Resultaten leder till eftertanke om hur vi alla kan fortsätta arbeta för mer hållbara mobilitetslösningar och samtidigt möta människors behov i vardagen, säger Pehr Oscarson, vd och koncernchef för Meko.
Meko genomför Mobilitetsbarometern för tredje året i rad där cirka 4 000 personer i Sverige, Norge, Danmark och Finland svarar på frågor om sina vanor och åsikter om mobilitet, något som gör undersökningen unik i Norden. I rapporten kartläggs och sammanställs svaren på nordisk nivå, men även hur allmänheten resonerar specifikt i de enskilda länderna i varje fråga.
Det går också att se variationerna mellan åldersgrupper, bostadsort och kön. I årets studie finns flera intressanta resultat.
• 31 procent menar att elbilar bara är för rika. Samtidigt finns skillnader mellan länderna. Betydligt fler personer i Finland och Sverige tycker så (41 respektive 37 procent) än i Danmark och Norge (23 respektive 18).
• Önskemål om skärpt trafiksäkerhet. Många vill se fler kameror, krav på alkolås och dessutom en övre åldersgräns för när det är dags att lägga bilnycklarna på hyllan.
• Vi litar inte på självkörande bilar. Tanken på självkörande bilar får oss att tveka. Åtta av tio litar mer på en människa som styr än en dator.
Vill du ta del av hela Mobilitetsbarometern 2024, finner du den här.