Ford Trucks F-Line:s design är inspirerad av visionen ”Sharing the Load” och baserat på analyser av marknadens efterfrågan och kundernas krav.
I ett uttalande säger Ford Trucks att man är fokuserad på att leverera effektivitet och tillförlitlighet på alla nivåer av kundupplevelsen vilket gör det möjligt för företaget att nå ett bredare spektrum av kunder inom den tunga kommersiella fordonsindustrin.
Det nya sortimentet omfattar tre segment nämligen lastbilar för godstransport på väg, anläggningsbilar och bärgningsbilar. Ford Trucks betonar i ett uttalande att deras produkter erbjuder innovationer och tjänster med motivationen att ”skapa värde med de mest effektiva transportlösningarna”. Och Ford Trucks ser att deras framgångar i Turkiet och alla andra internationella marknader växer år efter år.
Den nya F-Line-serien är byggd som svar på feedback från kunder och ska nu ge en bekvämare körupplevelse med uppkopplad fordonsteknik samt förbättrad säkerhetsteknik.
Med F-line erbjuds kunderna uppkoppling mot ConnecTruck vilket möjliggör att kunderna när de vill via webbportalen, eller sina mobiltelefoner, kan koppla upp sig mot fordonen för att övervaka och ta emot fordonsdata i realtid, men även bakåt.
Exteriördesignen och hytten i F-Line-serien är inspirerad av F-MAX och har utvecklats för att förbättra ergonomin, komforten och effektiviteten. I hytten finns bland annat en 9-tums multimediaskärm med vilken föraren kan hantera många funktioner. Exteriöra förändringar gör det lättare att komma in och ut ur fordonet.
Säkerheten har också förbättrats med den senaste tekniken. Exempelvis finns ett varningssystem för döda vinkeln, men även en backkamera samt ett system för igenkänning av trafikskyltar liksom däckövervakningssystem. Dessutom har fordonen ett alkohollås och kollisionsassistens som även känner av fotgängare.