När vi besökte Goodyears monter på Elmia Lastbil i år berättade man om att de hade utvecklat ett mer hållbart däck med hög prestanda, bättre väggrepp och längre livslängd. Och nu kommer däckserierna i stor skala.
De nya däcken för lastbilar är konstruerade för att möta transportindustrins föränderliga krav och är designade med tonvikt på hållbar materialanvändning, bränsleeffektivitet och mångsidighet vilket gör dem väl lämpade för ett brett spektrum av tillämpningar från långväga till interregionala rutter.
Goodyear vill med dessa däck möta transportflottornas behov av ett däcksortiment som stödjer hållbarhet och prestanda. Eftersom utsläppsnormerna för branschen ytterligare skärps, har behovet av att introducera nya produkter och lösningar aldrig varit större.
Beroende på de olika storlekarna är de nya däckserierna gjorda av upp till 55 procent hållbara material inklusive ingredienser som risskal och kiseldioxid. Goodyear definierar hållbart material som ett biobaserat förnybart eller återvunnet eller som produceras med eller bidrar till andra metoder utformade för att främja resursbesparing och/eller utsläppsminskningar, inklusive ISCC PLUS-massbalans som en certifiering vilken verifierar förmågan att spåra mängden och hållbarhetsegenskaperna hos cirkulärt och/eller biobaserat material i värdekedjan.
Däcken har en ny slitbaneblandning som innehåller ett högre innehåll av kiseldioxid som enligt Goodyears egen data erbjuder upp till 20 procent fler mil och 6 procent bättre rullmotstånd jämfört med sina föregångare samt minskad värmeutveckling vilket ger långsiktig hållbarhet och bränsleeffektivitet.
Goodyear säger att de nya däckserierna också har förbättrat väggrepp för drivdäcken med en riktad slitbana med högt profildjup. Även styrdäckens robusthet ökar enligt Goodyear vilket bidrar till att minska risken för skador och oregelbundet slitage. Däcken finns också för släp med en ny slitbana med extra sajpning för ökat grepp vid inbromsning i alla väderförhållanden.
Goodyear lyfter att däcken är lämpliga för en mängd olika drivlinor, inklusive diesel-, gas-, el- och vätgasdrivna fordon och man erbjuder en enproduktslösning för alla fordonstyper. Dessutom säger man att däcken har högre lastkapacitet än konventionella däck av samma storlek.
De nya däcken är också utrustade med RFID som gör det möjligt för varje däck att kommunicera med molnnätverket på en individuell serienummernivå vilket ger en sömlös däckflödeshantering och förbättrar kapaciteten för hantering av fordonsflottor.