Det nya Berlin-baserade företaget kommer att introducera en innovativ pay-per-use-modell för elektriska lastbilar. I priset ingår tillgång till Scanias elfordon, reparation, underhåll, försäkring, digitala tjänster och analystjänster.
Dessutom kommer JUNA att optimera elektrifieringsstrategier och simulera rutter för att avgöra lämplighet. Genom att göra det kommer de att ta bort några av de risker som är förknippade med införandet av elektriska lastbilar och effektivisera verksamheten.
Ambitionen är att JUNA ska bana väg för storskalig adoption av elfordon genom att undanröja de hinder som för närvarande hindrar detta vilket inkluderar höga initiala kostnader, restvärde och teknikrisk. I gengäld ska JUNA ge kommersiell förutsägbarhet genom garanterade inkomster.
Genom att kombinera Scanias elektriska lastbilar och skräddarsydda tjänster med Sennders teknologi för att koppla samman små och medelstora transportföretag med stora företag och tillgång till garanterade laster, utnyttjar JUNA styrkan hos båda företagen för att påskynda minskningen av koldioxidutsläppen inom europeisk godslogistik.
Ett pilotprojekt har nyligen inletts. Den första kunden som använder en elektrisk lastbil från JUNA ser prestandaresultat som är likvärdiga med deras dieselmotsvarigheter. Lastbilen körs för ett välkänt FMCG-företag i Stuttgart och har potential att uppnå en årlig minskning av 93 ton CO2-ekvivalenta utsläpp.
Pilotens räckvidd kommer att utökas till att omfatta långväga rutter under 2024. Projektet bygger på befintlig offentlig laddinfrastruktur och med en kostnad per kilometer jämförbar med nuvarande dieselavgifter.