Bäst av allt är att jämfört med de vanliga 20-liters plastdunkar uppstår betydligt mindre plastavfall och den nya varianten passar i Liqui Moly:s oljeskåp, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Utsidan av den nya bag-in-box-förpackningen består av vattentät kartong med ytbeläggning. Den innehåller en helt återvinningsbar plastpåse som kräver 90 procent mindre plast än en vanlig 20-litersdunk. Resultatet för verkstäder: betydligt mindre avfallsvolym i tunnan eller containern. Även om denna bag-in-box består av olika material kan den, precis som konventionella plastförpackningar, kasseras på godkänt sätt för mineraloljebehållare.
När det gäller förvaring i verkstaden under utvecklingsfasen var en viktig förutsättning att bag-in-box-produkten skulle rymmas i Liqui Moly:s oljeskåp. ”Tusentals verkstäder över hela världen använder detta beprövade ordnings- och placeringssystem och ska inte behöva köpa något mer eller skaffa alternativ”, säger Liqui Moly:s vd Günter Hiermaier och tillägger att tack vare det integrerade uppsamlingskaret av förzinkad stålplåt uppfyller oljeskåpet de tyska myndighetskraven för hantering av vattenförorenande ämnen och dessutom är det låsbart vilket motverkar smörjmedelssvinn.
Redan innan Liqui Moly fyller på den kompletterande förpackningsvarianten spelar företaget ut sitt hållbarhetskort. ”Transporten av tomma plastdunkar till vår oljeproduktion kräver mycket lastutrymme, men samma antal hopvikta bag-in-box-förpackningar kräver en bråkdel av utrymmet. Det gör logistiken effektivare”, säger Günter Hiermaier.
Även när den nya förpackningen är fylld med olja vinner den över plastdunken när det gäller utrymmesbehovet på pall, meddelar företaget avslutningsvis.