I samarbete med E.ON påskyndar MAN utbyggnaden av laddinfrastruktur. Foto: MAN. I samarbete med E.ON påskyndar MAN utbyggnaden av laddinfrastruktur. Foto: MAN.

MAN och E.ON påskyndar laddinfrastrukturen

Laddningsinfrastrukturen för batterielektriska lastbilar är av avgörande betydelse för framgången med transformationen av drivlinan inom godstransporter. Därför har MAN inlett ett samarbete med E.ON för utveckling av laddningsinfrastruktur för kommersiella fordon på 170 MAN-serviceplatser i Europa.

Redan nu har E.ON tagit två laddningsplatser i drift på MAN Service-anläggningen i Berlin-Wildau och ytterligare två platser är på väg att tas i drift.

MAN presenterar CO2-fria lastbilar med en omfattande applikationsportfölj på IAA Transportation, men för att deras kunder ska kunna använda dem i sina verksamheter behöver de laddningsmöjligheter som är allmänt tillgängliga, även på depåer, vid lastning och lossning. MAN påskyndar nu utvecklingen av laddinfrastrukturen.

Det senaste exemplet är MAN:s samarbete med E.ON och dess dotterbolag E.ON Drive Infrastructure. Tillsammans tar de två företagen utbyggnaden av laddinfrastrukturen för kommersiella fordon i Tyskland och Europa ett avgörande steg framåt. Som en del av samarbetet kommer energigruppen och kommersiella fordonstillverkaren att sätta upp cirka 170 platser med cirka 400 laddningsplatser för allmän laddning av elbilar över hela Europa.

E.ON och MAN investerar i de nya laddplatserna, som byggs utmed det befintliga MAN-servicenätet och där även kommersiella fordon från andra tillverkare kan ladda offentligt. Omkring 125 platser planeras bara i Tyskland. Detta kommer att skapa det största rikstäckande offentliga laddnätet för tunga kommersiella fordon i landet hittills. E.ON och MAN etablerar även ytterligare platser i Österrike, Storbritannien, Danmark, Italien, Polen, Tjeckien och Ungern.

Att den första laddstationen togs i drift bara några månader efter tillkännagivandet visar hur seriösa de två partnerna är med att förverkliga detta projekt. Två publika laddstationer finns redan på MAN-serviceavdelningen i Berlin-Wildau. Under de kommande veckorna kommer ytterligare två platser att tas i drift i Karlsfeld nära MAN-högkvarteret i München med totalt fyra laddstationer och i Fürstenwalde med två laddstationer.

Det kommer att vara möjligt att ladda med upp till 400 kW vid alla laddstationer och platsernas utformning kommer att vara speciellt utformad för laddning av elektriska kommersiella fordon för att dessa enkelt ska kunna komma till laddstationerna.

Planen är att ha 80 platser utrustade med publik tillgänglig laddinfrastruktur i slutet av 2025.

I slutet av augusti presenterade MAN ytterligare ett flaggskeppsprojekt tillsammans med sin mångåriga partner FC Bayern München. Högpresterande och megawatt-laddstationer ska byggas på Allianz Arena i München i tre planerade utbyggnadssteg. Totalt är 30 laddstationer planerade. Det gör att upp till 500 elfordon och lastbilar kan laddas varje dag. Bakgrunden till detta laddparksprojekt är att stora fotbollsarenor som Allianz Arena har ett mycket kraftfullt elnät som endast utnyttjas fullt ut på matchdagar på grund av deras höga elbehov för strålkastare, cateringverksamhet och andra konsumenter. Detta är idealiska förutsättningar för att inrätta en laddpark för kommersiella fordon.

Samriskföretaget mellan MAN:s moderbolag Traton Group, Daimler Truck och Volvokoncernen har som mål att bygga och driva 1 700 offentliga laddstationer med hög kapacitet i Europa fram till 2027.

Den publika laddinfrastrukturen för elektriska lastbilar är oerhört viktig för utbredd användning. Upptrappningen av elektromobilitet inom lastbilssektorn kommer dock att kräva laddningsstationer hos MAN:s kunder eller deras kunders lokaler. För förutsägbara, regelbundet återkommande rutter eller för fordon som alltid står i samma depå efter ett pass är det vettigt att investera i laddplatser. MAN Transport Solutions planerar utformningen av laddinfrastrukturen tillsammans med kunden och tar fram en optimal energiförsörjningsstrategi för varje företag. Detta görs i samarbete med partners Heliox (Siemens), SBRS (Shell) och ABB.