Två protyper av eActros 600 med bruttovikter på 40 ton har nyligen varit ute på en 1 500 mil lång turné i Europa. Där visade det sig att räckvidden var så väl tilltagen att man under flera dagar klarade 60 mil utan laddstopp.
Karin Rådström, vd för Mercedes-Benz Lastbilar, tog emot priset på IAA-mässan Hannover från Gianenrico Griffini som är ordförande i International Truck of the Year jury. Han sammanfattade juryns beslut med att säga att: ”Mercedes-Benz Lastbilar har från början designat eActros 600 som en elektrisk lastbil. Resultatet är en toppmodern batterielektriskt lastbil som är skickligt anpassat för en rad olika fjärrtransporttillämpningar.”
På Mercedes-Benz är man stolta och glada över att juryn har valt eActros 600 som ’International Truck of the Year 2025’.
– Nästan alla jurymedlemmar har redan provkört eActros 600 på vägar runt om i Europa – så de fick möjlighet att personligen uppleva lastbilens prestanda. Idag är en stolt dag för de team som har arbetat så hårt de senaste åren för att göra denna lastbil till en marknadsledare, säger Karin Rådström, blivande vd för Daimler Truck.
Det årliga priset går till en lastbil som lanserats under de senaste 12 månaderna. Bedömningen baseras på teknisk innovation, komfort, säkerhet, körbarhet, energieffektivitet, miljöavtryck och total ägandekostnad. Sedan introduktionen 1977 har Mercedes-Benz Lastbilar vunnit tio gånger.
Jurymedlemmarna berömde fordonet för den avancerade aerodynamiken hos den nya ProCabin-hytten. Aerodynamik är särskilt viktig för eldrivna fjärrlastbilar eftersom luftmotståndet är en av faktorerna som påverkar energiförbrukningen mest för längre resor. I och med ett lägre luftmotstånd kan också mer energi återvinnas under körningen och ge ytterligare räckvidd.
Motorerna, den smidiga accelerationen och den vibrationsfria arbetsmiljön samt lastbilens körprogram bedömdes också positivt av juryn. eAtros 600 har fått en nyutvecklat elektrisk ”e-axel” specifikt tillverkad för fjärrtransport. Den är designad för 800 volt med två elmotorer och en fyrväxlad transmission. Elmotorerna genererar en kontinuerlig effekt på 536 hk (400 kW) 400 kW och en maxeffekt på mer än 800 hk (600 kW.) Dessutom har lastbilen utrustats med ett farthållar- och transmissionssystem som anpassar sig till topografi, vägförhållanden och vägmärken.
eActros 600 för fjärrtransporter firade sin världspremiär i slutet av 2023. Lastbilen har en batterikapacitet på över 600 kilowattimmar, därav modellbeteckningen 600 , och en ny särskilt effektiv elektrisk drivaxel, ”e-axel”, som gör det möjligt att uppnå en räckvidd på 50 mil utan laddstopp.
Denna räckvidd uppnås under mycket realistiska och praktiska förhållanden med en totalvikt på 40 ton och kan också överträffas beroende på körstil och rutt. eActros 600 kommer att kunna köra över 100 mil om dagen äben om den bara laddasunder lagstadgade pauser – även utan megawattladdning. Förutom CCS-laddning med upp till 400 kW kommer eActros 600 senare också att kunna fås med megawattladdning (MCS) på upp till 1000 kW.
Produktionsstarten för eActros 600 är i slutet av november i år. De första kundlastbilarna kommer att tillverkas och registreras före slutet av 2024.