Tanken är att med bland annat elektrifiering få till en kedja med lägre klimatpåverkan, från asfaltverk till färdiglagd gata. För projektet har entreprenören Skanska samlat anpassade fordon och maskiner i Kumla.
Enligt Skanska kommer det att bli en näst intill fossilfri entreprenad.
– Vi kommer att använda en transporter och asfaltsläggare tankade med det förnybara drivmedlet HVO100. När massan är utlagd kommer en elvält och en eldriven vibroplatta att packa asfalten, berättar Mattias Dahlstedt, projektchef på Skanska.
Skanskas spetsprodukt Asfalt Zero har nettonoll klimatpåverkan. Asfalten är en ny typ av asfalt tillverkad med hjälp av fossilfritt bränsle i Dalaberget bara någon mil från Kumla. Den innehåller en hög andel returasfalt men även förnybara bindemedel där tallolja ersätter en del bitumen. Talloljan binder mer koldioxid än vad som släpps ut under tillverkningen medan bitumen som tidigare har utgjort en stor del av asfaltsmassan utvinns ur fossil råolja.
Den första asfaltläggningen kommer att ske i ett gång- och cykelvägsprojekt torsdagen den 3 oktober.