Utvecklingen av laddbara personbilar fortsätter bromsa in och ligger nu på betydligt lägre nivåer sett till nyregistreringar om vi jämför med förra året.
– Samtidigt ser vi att laddbara lätta lastbilar ökar i allt snabbare takt, säger Hampus Thuresson, statistikansvarig på Power Circle.
Under perioden januari till augusti 2024 växte den laddbara fordonsflottan med 63 012 laddbara fordon, en minskning med 24 procent jämfört med samma period 2023. Det är nu över ett år sedan elbilsbonusens borttagande och i kombination med andra omvärldsfaktorer som hämmar fordonsmarknaden syns nu tydliga effekter på nyregistreringarna.
Statistiken för årets första åtta månader visar att elbilsflottan (BEV) ökade med 38 240 fordon, det är 32 procent färre fordon än förra året då 56 171 elbilar nyregistrerades under motsvarande period. Laddhybrider (PHEV) som senaste åren visat en nedåtgående trend har under 2024 ökat med 19 217 fordon vilket är 12 procent lägre än under 2023.
Lätta lastbilar är det fordonsslag där laddbart utvecklats starkast sett till hur det sett ut tidigare år. Dessa har under året fått bättre förutsättningar, dels genom att sedan februari vara berättigade en klimatpremie på upp till 50 000 kronor, dels efter att regeringen beslutat om lättnader i kraven när det gäller transporter med lastbilar som drivs av alternativa bränslen som möjliggör att eldrivna lastbilar på upp till 4,25 ton får framföras med B-körkort.
De laddbara lätta lastbilarna uppgår nu till 26 265 fordon efter att under 2024 ha ökat med 5 178 fordon, en ökning med 29 procent jämfört med motsvarande period 2023 då flottan växte med 4 010 fordon.