Lastbilstillverkaren har tagit fram en ny växellåda. G38 är utvecklad för att möta morgondagens behov när det kommer till tunga transporter. Men för att verkligen se vilken prestanda den har bestämde sig Scania för att testa den på tractorpullingbanan.
Han mötte tractorpullingveteranen Leif Larsson som är delägare i stallet ”Believe it or not”. Han äger en Scania 141 som är ombyggd för tractorpulling. Ett monster med mer än 2 000 hästkrafter.
– Det går relativt lätt i början, men sedan lägger den över vikt och då kan det bli tvärstopp, säger Leif Larsson.
Men Joar Turesson ska pröva den här klassiska motorsporten med en Scania-lastbil 770 med V8-diesel, utrustad med den nya växellådan.
– Det här är massor med hästkrafter och en riktig utmaning, säger Joar Turesson.
Scanias demochef kan inte dölja sina nerver. Det här är en sport för de tuffaste och han är en nykomling i en vanlig lastbil. Joar Turesson får råd av Leif Hansson som säger att han ska hålla nerverna i schack.
Det här är ett eldprov för Scanias lastbil. Om de skulle klara av att köra tractorpulling med sin maskin, vore det en fjäder i hatten för hela bolaget.
– Vi ska testa startförmågan och en massa mer kraft, det här blir riktigt kul, säger Joar Turesson.
Han får full mundering på sig, brandsäker overall, hätta och sedan hjälm. Joar Turesson får ingen andra chans så det blir plattan i mattan.
Joar går ut med hög växel och mycket kraft, Lastbilen tar med sig den tunga vagnen. Under tiden överflyttas vikten, lastbilen lyfter i framvagnen. Men Joars Scania 770 klarar den fint hela vägen in i mål.
För Joar är det här en dröm som gick i uppfyllelse.
– Det var rök och racing. Det gör mig glad att Scania fortsätter att utveckla fordon som denna, säger Joar Turesson.