Volvo Lastvagnar ökar nu användningen av stål med låga koldioxidutsläpp i sina lastbilar. Volvo var världens första lastbilstillverkare att introducera denna typ av stål i sina eldrivna lastbilar 2022. Nu utökas användningen av stålet till att omfatta alla drivlinor.
Det nya stålet tillverkas av SSAB och kallas SSAB Zero. Det är gjort av återvunnet stålskrot och produceras med fossilfri el och biogas. Som ett resultat minskar koldioxidutsläppen med ungefär 80 procent jämfört med konventionellt producerat stål där fossil energi används.
Nästa år kommer rambalkarna i omkring 12 000 Volvo FH- och FM-lastbilar att tillverkas av stålet, vilket kommer ge besparingar på 6 600 ton koldioxidekvivalenter (CO2-ekv.). I takt med att tillgängligheten av stål med låga koldioxidutsläpp ökar kommer det introduceras i fler lastbilsmodeller och även i andra delar av lastbilen.
Volvo planerar också att ersätta andra material i sina lastbilar med alternativ som innebär lägre utsläpp.
– Det här är ytterligare ett steg mot vår nollutsläppsvision. Stål är ett av huvudmaterialen i våra lastbilar. Vi tittar också på att byta ut andra material såsom aluminium och plast till alternativ med lägre utsläpp. Vi är stolta över att ligga i täten i branschen när det gäller mer hållbara material i våra lastbilar, säger Jan Hjelmgren, produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar.
Potentialen för att sänka koldioxidutsläppen från stål är hög då nästan hälften av lastbilen består av stål (47 procent av en Volvo FH-diesellastbil), och det står för cirka 44 procent av koldioxidutsläppen från produktionen (vagga till grind) av totalt 21 ton CO2-ekv. för Volvo FH.
Volvokoncernen samarbetar med flera leverantörer kring stål med låga koldioxidutsläpp. Stålet kommer att vara ett viktigt komplement till det traditionella och återvunna stålet som används i Volvos lastbilar.
Volvo Lastvagnar har åtagit sig att följa Parisavtalet och att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser i leverantörskedjan senast 2040.
– Vi strävar kontinuerligt efter att ytterligare minimera vårt klimatavtryck. Vi går också mot ökad cirkularitet i både vår verksamhet och i våra lastbilar. Många av våra fabriker, transporter och återförsäljarverksamheter drivs idag med förnybar energi, säger Jan Hjelmgren.
Fakta:
- Huvudmaterialen i en Volvo FH diesellastbil är stål (47 procent), gjutjärn (26 procent), polymerer (11 procent) och aluminium (8 procent). De står för cirka 44 procent, 26 procent, 14 procent och 8 procent av CO2-utsläppen från produktionen (vagga till grind) av totalt 21 ton CO2-ekv. för Volvo FH diesel.
- Vagga till grind är delen av en produktlivscykel från resursutvinning (vagga) till fabriksporten (dvs innan den transporteras till kunden).
- Stål med låga koldioxidutsläpp är ett stål med en betydande minskning av CO2 (80 procent eller mer) från vagga till grind.
- Koldioxidekvivalenter inkluderar alla utsläpp av växthusgaser till exempel metan.