Elektrifieringen av tunga lastbilar fortsätter runt om i världen och att köra på el även längre sträckor blir nu möjligt, enligt lastbilstillverkaren.
Nästa år lanserar Volvo en ny variant av sin FH Electric som enligt Volvos egna uppgifter kommer att kunna köra upp till 600 km på en laddning. Det kommer att göra det möjligt för åkerier och transportföretag att köra eldrivna lastbilar på medellånga och långa sträckor och att köra en hel arbetsdag utan att behöva ladda.
Den nya varianten av Volvo FH Electric kommer att släppas till försäljning under andra halvåret 2025.
– Det kommer att vara en bra lösning för transportbolag som har en hög årlig körsträcka på sina lastbilar och en stark vilja att minska sina koldioxidutsläpp, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.
Det som möjliggör räckvidden på 600 km är Volvos nya drivlineteknik, den så kallade e-axeln, som skapar utrymme för betydligt mer batterikapacitet ombord. Effektivare batterier, ett ytterligare förbättrat batterihanteringssystem och övergripande effektivitet hos drivlinan bidrar också till den längre räckvidden.
Volvo Lastvagnar har åtta batterielektriska modeller i sin portfölj. Produktsortimentet gör det därför möjligt att elektrifiera många olika segment, som till exempel stads- och regiondistribution, byggtransporter, avfallshantering och snart då även fjärrtransporter.
Volvo har hittills levererat mer än 3 800 elektriska lastbilar till kunder i 46 länder runt om i världen.
– Transportsektorn står för sju procent av de globala koldioxidutsläppen. Batteridrivna ellastbilar är viktiga för att minska klimatavtrycket. Förutom de stora miljövinster som ellastbilar ger, innebär de också en mycket bättre arbetsmiljö för lastbilsförarna med betydligt lägre nivåer av buller och vibrationer, säger Roger Alm.
Volvo Lastvagnar driver övergången till fossilfria transporter, dels för att nå sitt utsläppsmål om netto noll till 2040, dels för att stötta alla kunders hållbarhetsmål. Volvos utsläppsmål ska nås genom en strategi som bygger på tre parallella vägar: batterielektriska och bränslecellselektriska lastbilar samt förbränningsmotorer som körs på förnybara bränslen som grön vätgas, biogas eller HVO (hydrerade vegetabiliska oljor).