"Den stora mängden lastbilar på rastplatserna gör att man inte känner sig välkommen som privatbilist", säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige. "Den stora mängden lastbilar på rastplatserna gör att man inte känner sig välkommen som privatbilist", säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

8 av 10 kvinnor otrygga längs vägen

En majoritet av alla bilister känner sig otrygga om de stannar på en rastplats på kvällstid enligt en ny undersökning. Störst är den upplevda otryggheten hos kvinnor. Att folk inte vågar stanna längs vägnätet ökar risken för trötthetsolyckor enligt Riksförbundet M Sverige.

M Sverige får allt fler samtal från medlemmar om otrygghet vid parkeringar och rastplatser. Det handlar både om att man observerar kriminell verksamhet på dessa platser, men också om att miljöerna upplevs som otrygga när de är dåligt skötta.
– Den stora mängden lastbilar på rastplatserna gör att man inte känner sig välkommen som privatbilist, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

Enligt opinionsundersökningen som Riksförbundet M Sverige har genomfört finns det en betydande känsla av otrygghet hos bilister idag och den är påtagligt högre hos kvinnor. En majoritet, 61,6 procent, av de svarande i undersökningen känner sig otrygga gällande att stanna på rastplatser under kvällstid. Hela 77,4 procent av de tillfrågade kvinnorna upplever otrygghet i en sådan situation medan motsvarande andel för männen är 48,8 procent.

Undersökningen visar på stora skillnader i upplevd trygghet mellan kvinnor och män. Kvinnors markant högre upplevda känsla av otrygghet blir därmed inte enbart en trafiksäkerhetsfråga utan även en fråga om jämställdhet.
– Trafiken och möjligheten till rast och vila måste rimligen erbjuda alla samma förutsättningar och möjligheter, säger Heléne Lilja.

59,4 procent av de svarande upplever otrygghet inför att stanna och hjälpa någon som fått problem med bilen och för kvinnor är andelen nästan 80 procent. Närmare en fjärdedel av de svarande upplever otrygghet när de ska besöka toaletter på bensinmackar.

Otryggheten är ett problem i sig, men den får också indirekta effekter. Otryggheten kan innebära att förare inte tar raster när de egentligen borde göra det.
– Trötthet ökar risken för misstag och olyckor och därför är möjligheten att ta pauser under långa bilresor livsviktig, säger Heléne Lilja.

Under 2023 omkom 229 människor i trafikolyckor. 27 procent förolyckades i singelolyckor med motorfordon vilket därmed är den vanligaste olyckstypen vid dödsolyckor. I sådana olyckor är trötthet en viktig faktor. Undersökningar visar att trötthet är en bidragande orsak i omkring 10 till 40 procent av alla olyckor, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Otryggheten märks också när det gäller att parkera bilen. 58,7 procent av de svarande uppger att de känner sig ganska eller mycket otrygga vid parkering i en okänd stadskärna under kvällstid. 66,9 procent av kvinnorna känner sig otrygga i dessa sammanhang mot 52,4 procent av männen.

Riksförbundet M Sverige har genomfört en enkätundersökning med över 2 300 svar. 55,4 procent av de svarande var män, 43,8 procent kvinnor och 0,8 procent ville ej uppge kön. Tabellerna nedan visar procentandelar för respektive svar.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-30 09:24
Kategori: Nyheter
Taggar: Kvinnliga Förare Lastbilsparkering M Sverige Otrygghet Rastplatser VTI