Den nya prognosen är att lastbilar med vätgasmotor ska lämna produktionslinjen inom två år. Enligt uppgifter från Hydrogen Insight kan utvecklingen ha gått långsammare på grund av en låg efterfrågan.
Just efterfrågan på vätgaslastbilar har redan sänkt tillverkaren Tevva och skapar problem för Nikola som står inför att behöva säga upp personal.
Teknikchefen på Ashok Leylands produktionsanläggning med nollutsläpp finns i Lucknov, Indien, planerar en kommersiell lansering av det nya vätgasfordonet inom två år så snart testerna är slutförda. Även andra nollutsläppsfordon som ska produceras beräknas vara färdiga kommande år.
Den första prototypen av Ashok Leylands vätgasmotor H2-ICE lanserades tillsammans med prototypen i början av 202. Ett transportforskningsföretag har beräknat att cirka 40 nya vätgasfordon ska registreras under 2024. Dessa 40 fordon utgörs av fordonen som redan byggts för tester och demonstrationer.
Utvecklingen för vätgasfordon kunde varit snabbare om infrastrukturen funnits på plats och att driftskostnaderna varit lägre.
Ashok Leyland samarbetar med bland annat Cummins och Tata Motors.