Logistikföretaget Eutraco gör en betydande investering i elektrifieringen av sin fordonsflotta när de köper femtio eActros 600-dragbilar från från Mercedes-Benz-återförsäljaren Ghistelinck Autobedrijven i Waregem. Därmed elektrifierar företaget direkt en tredjedel av sin flotta.
Investeringen motsvarar 14 miljoner euro och Eurotraco blir den första logistikaktören i Belgien som har en så stor flotta av elektriska lastbilar.
”Vi har fattat ett grundläggande beslut att helt och hållet engagera oss i hållbarheten i vår fordonsflotta. Hållbara transporter med elektriska lastbilar är verkligen möjligt till samma kostnad som diesellastbilar”, säger vd Serge Gregoir. Eutraco siktar på att bli den tredje största logistikaktören på den belgiska marknaden på kort sikt.
För närvarande använder Eutraco 160 dieselfordon för transporter till kunder och till sina egna externa lager i Benelux och Frankrike. Från och med nästa år kommer dieseln att bli ett minne blott eftersom Eutraco är fullt engagerat i elektrifieringen av sin flotta.
I slutet av 2025 kommer den första av de 50 eldragbilarna att levereras av Ghistelinck Autobedrijven och är en del av en investering på 14 miljoner euro. Eutraco elektrifierar en tredjedel av sin flotta i ett enda steg och fasar därmed ut diesellastbilar gradvis.
Satsningen är ett tydligt strategiskt val för Eurotraco för att fullt ut anamma hållbara transporter. ”Till skillnad från vätgasdrivna lastbilar är eldrivna lastbilar redan tekniskt avancerade. De har en räckvidd på 50 mil och kan laddas snabbt, vilket passar perfekt inom vår kärnverksamhet.” säger Serge Gregoir, vd för Eutraco.
Eutraco transporterar nästan allt från snabbrörliga konsumentvaror och detaljhandelsprodukter till varor från industrisektorer som bygg, lätta kemikalier och energi. Kundportföljen är mångsidig med företag som Coca-Cola European Partners, GB Foods, Betafence, HUBO och Longi som förlitar sig på EUTRACO för omfattande logistiklösningar.
eActros 600 är en av flaggskeppsmodellerna hos Daimler Truck, tillverkaren av Mercedes-Benz lastbilar och bussar. Fordonet har en batterikapacitet på 600 kWh baserad på litium-järn-fosfatcellteknik.
Tack vare den tekniken kan batteriet laddas från 20 till 80 procent på bara en halvtimme med hjälp av megawattsladdning. Lastbilen har en räckvidd på 500 km, vilket gör att alla turer kan genomföras utan att det krävs ytterligare laddning på vägen.