Boijes liv med racing i över ett halvt sekel har vi tidigare skrivit om. De tre minst sagt specialbyggda uppvisningstruckarna som han tillsammans med Volvo skapat, är nu pensionerade efter en avtackningsceremoni på. Volvo Democenter. Foto: Tommy Holl Boijes liv med racing i över ett halvt sekel har vi tidigare skrivit om. De tre minst sagt specialbyggda uppvisningstruckarna som han tillsammans med Volvo skapat, är nu pensionerade efter en avtackningsceremoni på. Volvo Democenter. Foto: Tommy Holl

Boijes racetruckar i pension

Efter en lång och framgångsrik karriär inom racing avtackades Boije i slutet av september på Volvo Democenter. Hans tre specialbyggda racetruckar – The Wild Viking, The Mean Green och The Iron Knight – har efter otaliga framträdanden nu officiellt pensionerats.

Av Stefan Andersson

Racetruckarna är resultatet av ett unikt samarbete mellan Boije och Volvo och har under många år gett Volvo global uppmärksamhet genom sina tekniska innovationer och spektakulära uppvisningar. Boije, som själv inte ser ceremonin som ett avslut utan snarare ett nytt kapitel, fortsätter sitt engagemang i FH16-klubben och olika uppdrag för Volvo.

Ceremonin på Volvo Democenter bjöd på minnesrika berättelser från Boijes karriär, där bland annat ett möte med en meterstor ödla på en racingbana i Brasilien och en dramatisk helikopterresa till Boden för att hämta reservdelar togs upp. Trots faror och utmaningar har dessa racetruckar betytt mycket för både Boije och Volvo, och de har gett många möjligheten att uppleva Volvos tekniska framsteg på nära håll.

När Boije minns dessa erfarenheter reflekterar han över omfattningen av sitt arbete och alla de skickliga människor som medverkat under åren.
– När jag ser alla truckarna samlade här kommer minnena och jag inser omfattningen på mitt jobb och hur många duktiga människorna som varit inblandade. Min förträngningsförmåga gjorde att jag först såg den här tillställningen mer som en avtackning av truckarna än mig själv, säger han till tidningen Proffs vid avtackningen.

Specifikationer för racetruckarna:

The Wild Viking (2007): 1600 hk/5500 Nm, topphastighet på 270 km/h, och accelererar 0–100 km/h på 4 sek. Utrustad med Powertronic växellåda och specialutvecklad fjädring. Foto Tommy Holl
The Mean Green (2010): 2100 hk (inklusive hybridmotor på 140 kW), topphastighet 270 km/h och samma acceleration som Wild Viking. Byggdes för att marknadsföra Volvos I-Shift-teknik. Foto Tommy Holl
The Iron Knight (2016): 2500 hk/6000 Nm, topphastighet 285 km/h, och accelererar 0–200 km/h på 9,4 sek. Utvecklad för att visa kraften i Volvos I-Shift med dubbelkoppling. Foto Tommy Holl

Dessa racetruckar har visats på otaliga events, allt från mässor till racingevenemang, och har samlat stor publik som förbluffats av tekniken och hastigheten.

Läs mer om avtackningsceremonin i det senaste numret av Proffs (2024-10).

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-29 15:48
Kategori: Nyheter
Taggar: Boije Ovebrink Mean Green The Iron Knight The Wild Viking Truckrace Volvo Lastvagnar