Under en två veckor i somras tog DHL Supply Chain i USA en grundlig titt under huven på Tesla Semi och integrerade e-lastbilen i 5 000 km normal verksamhet från Livermore, Kalifornien. Försöket inkluderade en långdistans på 625 km fullt lastad med en totalvikt på 34 ton vilket bekräftar Tesla Semis förmåga att bära typiska DHL-nyttolaster över långa sträckor på en enda laddning.
På DHL har man åtagit sig att minska utsläppen inom logistiken. Att förbättra hållbarheten för flottan är en stor del av det. DHL samarbetar nu med elektromobilitetsjätten Tesla i USA och arbetar tillsammans mot en ny era av långdistanstransporter, 18 hjul åt gången.
Elfordon (EV) är centrala för att minska utsläppen av växthusgaser inom logistiken. EV-teknik för bilar är nu mainstream och små e-lastbilar är vanliga i många stadsområden. Men att elektrifiera långdistanslastbilar med släp eller trailers är en mycket större utmaning. Tesla visar att det kan göras.
Under försöket hade försöksfordonet i genomsnitt 1,72 kWh/miles (1 mile är cirka 1,6 kilometer) och körde i hastigheter över 80 km/h i genomsnitt under mer än halva tiden på vägen. Resultatet överträffade förväntningarna och till och med Teslas eget betyg.
DHL:s slutsats: Tesla Semi är redo!