ECG har därför efterlyst en övergångsperiod för implementeringen av den nyligen reviderade VDI-riktlinjen 2700 för lastning av biltransportörer som sätter ytterligare standarder i Tyskland för att säkra fordon på lastbilar.
Om föraren inte kan bevisa att hans lastbil helt uppfyller de nya normerna kan han få böter eller lastförbud på fabriker vilket förbundet vidare framhåller som också påpekar att tusentals lastbilar behöver certifieras.
Enligt fordonstillverkarna har mindre än hälften av fordonen hittills fått den certifiering som krävs. Anledningen till detta är olika flaskhalsar.
– Våra medlemmar kunde inte slutföra förarcertifiering och utbildning i tid. Enligt fordonstillverkarna kan det till och med ta flera månader innan allt är klart, säger Frank Schnelle, vd för ECG.
Enligt stadgarna för förbundet för tyska ingenjörer (VDI) ska förbundet regelbundet se över de riktlinjer den har satt och anpassa dem vid behov. För att hålla interna deadlines var det nödvändigt att officiellt publicera den nya VDI-riktlinjen 2700 ”Säkring av laster på vägfordon” senast i september 2024.
VDI-riktlinjerna är dock inte juridiskt bindande, något EKG klargör, men eftersom den tyska vägtrafiklagstiftningen återspeglar den senaste tekniken kan den tolkas som branschens nuvarande tillstånd.
Det finns inte tillräckligt med tid för medlemmarna i billogistikföreningen att implementera det nya direktivet.
– Vi uppmanar både polismyndigheter och OEM-tillverkare att ta hänsyn till detta. En riktlinje som har bevisat sig själv i 15 år kan inte ses som otillräcklig och farlig för trafiken från en dag till en annan, säger Schnelle.
Därför är en övergångsperiod nödvändig för alla inblandade parter för att förhindra att hälften av den europeiska biltransportflottan utesluts från den tyska marknaden.