Trots den höjda prognosen bedöms årets totala utfall bli 12 procent lägre än 2023 enligt Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.
Under september registrerades 2 625 nya lätta lastbilar vilket är en minskning med drygt 41 procent. Det är nu femte månaden i rad med röda siffror.
Särskilt tufft har det varit för ellastbilar där antalet nyregistreringar minskade med 52 procent i september. Detta tillsammans med branschens interna orderstatistik föranleder en nedjustering av årets prognos avseende andelen eldrivna lätta lastbilar från 25 procent till 19 procent. Förklaringen är den svaga byggkonjunkturen som drar ner volymerna för lätta ellastbilar.
Under månaden nyregistrerades 461 tunga lastbilar vilket är mer än dubbelt så många som året innan.
Det kan till stor del förklaras av EU-kraven på en ny version om färdskrivare som trädde i kraft i september i fjol och ledde till rekordregistreringar under augusti och att påföljande månader blev mycket svaga.
Antalet tunga lastbilar i år har minskat med 28 procent jämfört med föregående år. Av de nya tunga lastbilarna var drygt 5 procent eldrivna vilket är en ökning i jämförelse med föregående år.
Åkeriernas vilja att investera i ellastbilar minskar då regeringen aviserat skattesänkningar för diesel.
– De låga priserna på diesel kommer att försena elektrifieringen av tunga lastbilar. Behovet av kortare ledtider vid byggandet av laddinfrastrukturen är avgörande för utrullningen av elektrifierade tunga lastbilar, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef hos Mobility Sweden.
Under september registrerades 2 625 nya lätta lastbilar, en minskning med drygt 41 procent. Det är nu femte månaden i rad med röda siffror.
Särskilt tufft har det varit för ellastbilar där antalet nyregistreringar minskade med 52 procent i september. Detta tillsammans med branschens interna orderstatistik föranleder en nedjustering av årets prognos avseende andelen eldrivna lätta lastbilar från 25 procent till 19 procent. Förklaringen är den svaga byggkonjunkturen som drar ner volymerna för lätta ellastbilar.
Under månaden nyregistrerades 461 tunga lastbilar vilket är mer än dubbelt så många som året innan. Detta kan till stor del förklaras av EU-kraven på en ny version om färdskrivare som trädde i kraft i september i fjol och ledde till rekordregistreringar under augusti och att påföljande månader blev mycket svaga.
Antalet tunga lastbilar i år har minskat med 28 procent jämfört med föregående år. Av de nya tunga lastbilarna var drygt 5 procent eldrivna, en ökning i jämförelse med föregående år.
Åkeriernas vilja att investera i ellastbilar minskar då regeringen aviserat skattesänkningar för diesel.
– De låga priserna på diesel kommer att försena elektrifieringen av tunga lastbilar. Behovet av kortare ledtider vid byggandet av laddinfrastrukturen är avgörande för utrullningen av elektrifierade tunga lastbilar, säger Emmi Antonsson.
Bussmarknaden hade 52 nyregistreringar i september vilket är 44 procent högre än i fjol. Andelen elbussar uppgick till 27 procent i september och till totalt 17 procent under årets första tre kvartal.
Den publika laddinfrastrukturen i Sverige har under månaden ökat med 617 laddpunkter och passerade under september 51 922 laddpunkter fördelat på 7 295 laddstationer. Siffrorna i texten är avrundade.
Exakta siffror finns i tabellen hos ”Månadsrapport Nyregistreringar september 2024″, där det finns ett stort antal tabeller och diagram. Här finns även tunga lastbilars drivmedelsfördelning och personbilsregistreringar per län och kommun, som tidigare presenterats i separata filer.
Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 154 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 208 000 personer globalt, varav 61 300 i Sverige och har en global omsättning på 1 156 miljarder kronor.
Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 324 miljarder kronor vilket motsvarar drygt 15 procent av den totala svenska varuexporten.
Fordonsindustrin svarar för drygt 14 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.