Det framgår av delrapporten ”Hur påverkar konkurrensen priserna på bensin och diesel?” som Konkurrensverket publicerar inom ramen för det pågående arbetet med att kartlägga och analysera drivmedelssektorn. Analysen, som genomförs på uppdrag av regeringen, omfattar drivmedelsbolagens försäljning, prissättning, marginaler, affärsmodeller och framtidsplaner.
Konkurrensverkets kartläggning av drivmedelsmarknaden visar att den präglas av en stel marknadsstruktur med hög koncentration och höga inträdeshinder. Fyra bolag står för omkring tre fjärdedelar av försäljningsvolymen av bensin och diesel till slutkund.
Pumppriserna på drivmedel styrs i stor utsträckning av de rekommenderade priser som de större aktörerna publicerar på sina webbplatser. Drivmedelsbolaget Circle K är prisledare. Det betyder att övriga bolag följer efter de ändringar av rekommenderade priser som Circle K kommunicerar. Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet. Enligt Konkurrensverkets undersökning har också lokala priskrig, det vill säga situationer när konkurrerande bensinstationer svarar på varandras prissänkningar, avtagit under senare år.
– Vår utredning visar att prisbildningen på drivmedelsmarknaden präglas av prisledarskap och att rekommenderade priser publiceras offentligt. Att företag prissignalerar kan vara problematiskt ur konkurrenssynpunkt, säger Konkurrensverkets chefsekonom Arvid Fredenberg.
Den begränsade konkurrensen medför också att konsumenternas intresse för de prisskillnader som ändå förekommer inte är särskilt stort. Det lönar sig sällan att åka en omväg för att köpa billigare bensin, enligt Konkurrensverkets undersökning.
Konkurrensverket har även studerat internationella analyser av olika drivmedelsmarknader och konstaterar att många länder har liknande konkurrensproblem. Flera av undersökningarna innehåller förslag på hur konkurrensen kan främjas, till exempel mer aktuell prisinformation för konsumenter baserat på mobilappar. Det är något som även svenska konsumenter har visat intresse för.
– Vi ser nu behov av att närmare utreda förutsättningarna för åtgärder som stimulerar till ökad priskonkurrens på den svenska drivmedelsmarknaden. Utgångspunkten bör då vara frågor som rör bolagens prisstrategier och konsumenternas tillgång till aktuell och relevant prisinformation, säger Arvid Fredenberg.