Lund har länge varit en föregångare i omställningen till fossilfria transporter. Denna bild togs år 2016 till Gröna Mobilisters bok Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö. Nu är biogasbussarna ersatta av elbussar. Foto: Gröna Mobilister. Lund har länge varit en föregångare i omställningen till fossilfria transporter. Denna bild togs år 2016 till Gröna Mobilisters bok Hållbar mobilitet från Umeå till Malmö. Nu är biogasbussarna ersatta av elbussar. Foto: Gröna Mobilister.

Lund:s kommun får grön utmärkelse

Lunds kommuns hållbarhetsarbete har prisats flera gånger. Gröna Mobilisters nya utmärkelse Grönt Föredöme grundar sig på effekten av detta arbete, nämligen behovet av fossila drivmedel i Lund minskar snabbt.

Gröna Mobilister har granskat omställningen till hållbar mobilitet i alla svenska kommuner. Resultaten presenteras i rapporten Gröna Mobilister på väg 2024 ligger i omställningens frontlinje och tilldelas därför diplomet Grönt Föredöme

Motiveringen lyder:
För minskande biltrafik tack vare satsning på alternativen till bilen och utveckling av stadsmiljöer som prioriterar dessa alternativ, samt för mycket låga koldioxidutsläpp från nya bilar.”

De goda föresatsernas tid är förbi. Gröna Mobilister jämför kommunerna utifrån verkliga förändringar i transportsystemet med utgångspunkt i en omfattande samling kommunala 2030-indikatorer.

Gröna Mobilister definierar ett index som uppskattar hur mycket användningen av fossil energi i personbilar minskar genom att väga samman omställningens tre ben: Bilen, Bränslet och Beteendet. Den fossila energianvändningen minskar då vi väljer snålare bilar, då vi väljer större andel fossilfria drivmedel och då vi kör kortare sträckor i bil genom att välja andra färdmedel.

Utifrån detta index definieras ett mål för hur mycket denna fossila energianvändning ska minska från år 2010 till år 2030. Tillsammans med Solna stad är Lunds kommun bäst i Sverige med 97 procents måluppfyllelse redan 2023.

Den genomsnittliga energiförbrukningen och koldioxidutsläppen per körd sträcka hos nya bilar i Lund var näst lägst i Sverige år 2023, främst tack vare hög andel laddbara fordon i nybilsförsäljningen. Av de nya bilarna i Lund var 78 procent laddbara varav 53 procent var rena elbilar. Genomsnitten för hela Sverige var 58 respektive 38 procent.

Den genomsnittliga körsträckan per capita i bilar registrerade i Lund har minskat nästan 16 procent från toppnoteringen år 2016 till år 2023. Motorfordonstrafiken på de kommunala gatorna har minskat 10 procent sedan år 2022 och 35 procent sedan år 2011 medan cyklingen och kollektivtrafiken har ökat.

Enligt Region Skånes resvaneundersökningar har andelen resor bland lundaborna ökat från 17 procent år 2013 till 28 procent år 2023 medan andelen bilresor minskat från 39 till 32 procent.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-15 12:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Fossilfria transporter Gröna Mobilister Grönt Föredmöe Lund Miljö