– Nu kan vi jobba vidare med en långsiktighet för utbildningen, säger Christoffer Hälldal, regional projektledare på TYA.
Södra Lapplands Gymnasieförbund beslöt i slutet av april att lägga ned transportinriktningen på Malgomajskolan. Anledningen var besparingar och en ansträngd budget. Beslutet ledde dock till massiva protester. I maj samlade en manifestation 400 personer och ett 60-tal lastbilar som körde genom centrala Vilhelmina. Efter kortegen följde en debatt med beslutsfattare från kommunen, gymnasieförbundet, TYA och Inlandsfrakt.
– Sedan dess har vi fört en dialog med gymnasieförbundet och kommunen och kunnat visa på vilken förlust det vore för Vilhelmina att lägga ned. Det är sant att transportinriktningen är dyr, kopplat till fordon och drivmedel, men det är också en utbildning som ger jobb direkt och unga en framtid i sin hemkommun, säger Christoffer Hälldal.
I samverkan med lokala företagare och skolan har TYA visat på det fortsatt stora kompetensbehovet i transportbranschen. Bland annat gjorde skolans lärarlag en rundringning till alla avgångselever åren 2015 till 2023 där det stod klart att 121 av 129 är verksamma i branschen i dag. Något som stämmer väl överens med siffrorna i TYA:s årliga Skolledarrapport, som visar att i snitt 95 procent av eleverna i Vilhelmina har fått jobb i branschen efter examen.
– Vi vet av erfarenhet att en nedläggning ofta innebär en kortsiktig besparing då transporter är helt avgörande för att samhället och ekonomin ska fungera. Det är också ett beslut som riskerar att öka avfolkningen av Västerbottens inland samtidigt som kommunerna tappar viktiga skattebetalare, säger Christoffer Hälldal.
Under ett möte den 16 oktober togs ett formellt beslut om att inhibera nedläggningen, vilket innebär att beslutet pausas i hopp om att hitta en bättre lösning.
– Det här är resultatet av ett gott samarbete inom branschen och goda dialoger med beslutsfattare både inom Vilhelmina kommun och gymnasieförbundet. Nu kan vi i lugn och ro försöka hitta en hållbar väg framåt för att säkerställa inriktningens framtid långsiktigt, säger Christoffer Hälldal.