– Reglerna behövde justeras, Sverige har haft strängare krav vad gäller just synfältsbortfall än vissa andra europeiska länder med hög trafiksäkerhet, säger Åsa Ericson, utredare på Transportstyrelsen.
De största förändringarna rör regler om synfält, regler för vilka intyg som optiker får utfärda och regler för det grundläggande synintyget som behöver lämnas i samband med ansökan om körkortstillstånd.
Uppskattningsvis har cirka 1 000 svenskar per år förlorat sitt körkort på grund av synfältsbortfall. Transportstyrelsens bedömning är att ganska många av dessa personer kommer att kunna uppfylla synkraven med de nya reglerna. De nya synfältskraven innebär att en viss nedsatt ljuskänslighet i synfältet kommer att accepteras – både för lägre och högre behörigheter.
Gränsvärdet ändras till en liknande nivå som i Norge och Storbritannien, länder som också har höga krav på trafiksäkerhet.
– För att få sin sak prövad utifrån de nya gränsvärdena för synfält måste man ansöka om körkortstillstånd igen, säger Åsa Ericson.
De nya reglerna innebär inte att det blir möjligt för en person att genom ett körprov visa att man kan kompensera för sina synfältsnedsättningar.
– Vi är medvetna om att ett körprov är mycket efterfrågat och det pågår ett separat arbete för att utreda förutsättningarna för ett sådant prov. Förslaget kommer att redovisas i juni 2025, säger Ingela Janbjer, sektionschef på Transportstyrelsen.
Från den 1 februari 2025 får optiker utfärda fler synintyg än i dag. Det rör sig till exempel om intyg kopplade till synfältsundersökningar och intyg som kan krävas då en fördjupad utredning av någon anledning är nödvändig. Sådana intyg har tidigare bara fått utfärdas av ögonläkare.
– Optiker har kompetensen och den ska vi självklart använda oss av i den mån det är möjligt för att underlätta både för enskilda och den hårt belastade ögonsjukvården, säger Åsa Ericson.
Tidigare genomförde vissa trafikskolor synundersökning inför ansökan om körkortstillstånd. Nu är det enbart optiker och läkare som får utfärda dessa synintyg. Vid undersökningen ska synskärpan mätas och frågor om sjukdomshistorik besvaras.
För att underlätta tolkningen och tillämpningen av synreglerna har Transportstyrelsen tagit fram kompletterande upplysningar som ett stödtillägg till föreskrifterna.
– Vår avsikt är att de kompletterande upplysningarna ska vara till hjälp för både läkare, optiker, körkortshavare och de som ansöker om körkortstillstånd, säger Åsa Ericson.