I början av 2000-talet var Ohlssons en av de första aktörerna i Sverige att utföra insamling av hushållsavfall med fyrfackskärl. Drygt 20 år senare visar Ohlssons fortsatt vägen genom att elektrifiera delar av fordonsflottan.
Tiden är nu mogen och tekniken tillräckligt utvecklad för att Ohlssons ska kunna påbörja integrering av elfordon i den dagliga driften, vilket i den första fasen sker i samarbete med LSR Landskrona – Svalövs Renhållnings AB. Ohlssons blir därmed den första aktören i Sverige som använder den här typen av elfordon för fyrfacksinsamling.
Både LSR och Ohlssons arbetar aktivt för ett mer hållbart samhälle. LSR:s vd, Robert Svensson, berättar att de två aktörerna under våren 2024 införde insamling av hushållens förpackningar och tidningar i fyrfackskärl i Landskrona och Svalöv vilket har bidragit till en högre sorteringsgrad och därmed ett minskat klimatavtryck. Han är positiv till Ohlssons eldrivna renhållningsfordon.
De nya eldrivna fordonen av modellen Mercedes-Benz eEconic levereras av Veho Trucks i Malmö och är utrustade med NTM:s beprövade elektriska påbyggnation för fyrfacksinsamling.
Björn Nordgaard, kommersiell chef för Ohlssonsgruppen, är stolt över att få vara med och leda omställningen till en mer fossilfri avfallshantering.
Samtidigt menar han att det, trots den rådande elektrifieringstrenden, är en stor utmaning att vara tidigt ute eftersom infrastrukturen för laddning av tunga fordon är begränsad.
– För att skynda på utvecklingen har vi därför på egen hand påbörjat arbetet med att bygga ut laddinfrastrukturen på våra anläggningar, säger han.
Ohlssons omfattas också av direktiven för samhällsviktiga och kritiska verksamheter, NIS2, och får inte utsättas för några längre driftstopp. Som den första aktören i branschen med den här typen av eldrivna renhållningsfordon ställs därmed stora krav på såväl Ohlssons som företagets samarbetspartners.
Ohlssons har därför ett nära samarbete med Mercedes-Benz återförsäljare och påbyggnadsaktören NTM för att alltid kunna säkerställa driften.