Under försöket kördes det helelektriska ekipaget totalt 150 mil under olika förhållanden, vilket visade en genomsnittlig energiförbrukning på 1,35 kWh per kilometer. Med stöd av BP Puls:s kraftfulla laddningsstationer hade fordonet minimalt med stilleståndstid och en genomsnittlig laddningstid på bara 1,5 timmar.
S.CUe-kylenheten presterade effektivt, gynnades av energiåtervinning genom generatoraxeln och erbjuder sömlös kompatibilitet med det inbyggda laddningssystemet.
Försöket visar hur samarbete mellan tillverkare, energileverantörer och logistikföretag kan utgöra en verklig inverkan på utvecklingen av leveranskedjor med nollutsläpp.
– Kundernas öppenhet för att testa ny teknik och behovet av att definiera tydliga, gemensamma mål var nyckeln till att säkerställa projektets framgång och föra oss närmare effektiva transportlösningar utan utsläpp, säger Viktorija Terekė, hållbarhetschef på Girteka.
Försöket visar att det går att använda elfordon för medeldistanstransporter med tillfredsställande resultat i energieffektivitet och operativ integration.
Tyst drift (PIEK-certifierad) och kompatibilitet med befintlig infrastruktur lyftes fram som viktiga fördelar vilket öppnar för potentiell expansion och daglig användning av sådana kombinationer i nollutsläppszoner och stadsmiljöer.
Samarbetet skapar ett prejudikat för liknande projekt som syftar till att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn och validera elfordonens roll i hållbar logistik utan att kompromissa med teknisk prestanda.
Specifikationer Volvo FM Electric
Motor: 2-3 elmotorer upp till 666 hk
Effekt: 490 kW, kontinuerligt
Transmission: I-Shift-växellåda anpassad för elektromobilitet
Batterikapacitet: 549 kWh
Räckvidd: Upp till 30 mil
Laddtid: 0% till 100% på två timmar
Schmitz Cargobulls specifikationer
Kylkapacitet: 15 800 W
Värmekapacitet: 10 500 W
Batterikapacitet: 32 kWh
Autonom kapacitet: > 5 timmar
E-axel effekt: 20 kW med återhämtning