Foto: Volvo Trucks. Foto: Volvo Trucks.

Räckviddsångest och höga kostnader

Mobilitetsrapporten 2024 som ges ut av Ziklo, tidigare känd som Volvofinans Bank, fokuserar på svenskarnas inställning till mobilitet med ett särskilt fokus på elektrifieringen av fordonsflottan. Rapporten framhäver att övergången till elbilar går långsamt och att det finns flera hinder för både privatpersoner och företag att byta till eldrivna fordon, skriver Elfordon.se.

Ett av de största hindren är det höga inköpspriset för elbilar samt en bristande laddinfrastruktur, särskilt på landsbygden. Detta gör att många fortfarande väljer fossildrivna bilar eller hybrider framför elbilar.

Rapporten visar att andelen nyregistrerade elbilar förväntas uppgå till 35 procent under 2024 vilket är en minskning jämfört med tidigare år. Denna minskning markerar ett trendbrott efter flera års konstant ökning.

Företag har dock kommit längre i sin elektrifiering jämfört med privatpersoner där 79 procent av företagen i undersökningen uppger att de har antingen laddhybrider eller eldrivna fordon i sin fordonsflotta. Bland de större företagen med fler än 500 anställda är siffran ännu högre.

Företag och privatpersoner som redan har övergått till elbilar är generellt mer positiva till elbilens totalekonomi (Total Cost of Ownership, TCO). De upplever att elbilar är billigare i drift tack vare lägre underhålls- och bränslekostnader, särskilt om laddning sker hemma eller på arbetsplatsen.

Samtidigt är räckviddsångest fortfarande en vanlig orsak till tveksamhet kring elbilar. 28 procent av privatpersonerna som inte har elbil upplever osäkerhet kring räckvidden som ett betydande hinder. Detta är särskilt påtagligt i regioner med stora avstånd, som Norrbottens och Jämtlands län.

Intresset för att använda andra transportalternativ än traditionella bilar, exempelvis bildelning och lätt mobilitet (cyklar och elsparkcyklar), ökar också. 21 procent av privatpersonerna kan tänka sig att dela sin bil genom en bildelningstjänst om det skulle leda till lägre månadskostnader.

Bland företagen visar 32 procent ett intresse för att inkludera bilpoolslösningar som en del av sin mobilitetsstrategi. Rapporten pekar på att fördelarna med ökad bilnyttjandegrad är särskilt tydliga för elbilar som har en hög klimatbelastning i produktionsfasen men nästan inga utsläpp under användning.

Rapporten visar även att intresset för solceller och batterilagring är stort både bland privatpersoner och företag. 13 procent av de svenska hushållen har installerat solceller medan 54 procent kan tänka sig att göra det i framtiden. För företagen är intresset ännu större där 31 procent redan har installerat solceller och 39 procent planerar att göra det. De viktigaste motiven bakom dessa investeringar är lägre energikostnader och hållbarhetsmål.

Trots de hinder som identifieras i rapporten, som höga inköpspriser, brist på laddinfrastruktur och osäkerhet kring räckvidd, finns det en positiv trend mot ökad elektrifiering och en bredare användning av alternativa mobilitetslösningar.

Framför allt betonar rapporten behovet av att påskynda omställningen för att nå klimatmålen och dra nytta av de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med elektrifierade transporter. Den kombinerade insatsen från regeringen, företag och konsumenter är avgörande för att lyckas med denna omställning.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-30 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Dyra Elfordon Klimatomställning Laddinfrastruktur Mobilitetsrapport Räckviddsångest TCO Zilko