Åkerier och logistikleverantörer står inför ett antal utmaningar inklusive regulatoriska begränsningar, en ökning av online-försäljningen, restriktioner på leveranstider, förarbrist, strängare buller- och föroreningsstandarder och trängsel i städer.
Utöver detta måste utmaningarna mötas utan att kompromissa med konkurrenskraften. I detta sammanhang måste leveransmetoderna förändras med hållbara och effektiva lösningar som uppfyller kraven från lokala myndigheter och stadsbor.
Deliver-Assist kopplar ihop en helelektrisk 26-tons Renault Truck E-Tech D Wide med en automatiserad karusell, designad i samarbete med ACTEMIUM (VINCI Energies). Systemet gör det möjligt för förare att optimera lastning och lossning genom att använda mobila containrar.
Tillgängliga i olika konfigurationer (säkra, isotermiska rullar och trådnät), hanteras containrarna automatiskt och säkert vilket garanterar exakt spårbarhet av varorna under rundorna med hjälp av ett datoriserat system utvecklat av ERECA.
Tack vare det automatiserade systemet är ordningen i vilken godset lastas på lastbilen inte längre viktig eftersom systemet automatiskt omorganiserar containrarna under rundan.
Jacky Perrenot Group som satsar på hållbara och innovativa transportlösningar kommer att vara först med att använda Deliver-Assist för att optimera leveranser i städer till Intermarché-butiker. Denna urbana lösning är bra på många nivåer.
För det första ger det operatörerna och chaufförerna avsevärt förbättrad säkerhet och arbetsförhållanden. Det finns inte längre något behov av att linda in pallar eftersom godset lastas direkt i containrar och chaufförer slipper den tråkiga uppgiften att stuva och säkra lasten.
Vid ankomsten till lossningsplatsen sänks containrarna för varje försäljningsställe automatiskt till vägnivå med en hiss vilket undviker behovet för förare att upprepade gånger klättra på och av lastbilen och använda en gaffeltruck. Det finns inga fler risker kopplade till hanteringen av pallar och användningen av bakluckan. Alla dessa förbättringar gör förarnas jobb mer attraktivt.
För det andra, på en operativ nivå, minskar, enligt Renault Trucks, Deliver-Assist-systemet tiden som behövs för lastning/lossning och förberedelse av godset med 30 procent vilket ökar produktiviteten i rundorna. Den ökade effektivitet innebär också att lastbilar lägger mindre tid på att blockera allmänna vägar vilket bidrar till att minska trängseln i städerna.
Deliver-Assist bidrar också till en betydande minskning av leveransrundornas miljöavtryck. Att pallar inte längre behövs gör att engångsplastfilm inte längre behövs eftersom containrarna är återanvändbara.
Slutligen, tillsammans med en helelektrisk lastbil och en kväve-kyllösning speciellt designad av FRAPPA, garanterar systemet tysta leveranser utan förorenande utsläpp.
Renault Trucks lyfter fram att Deliver-Assist nu är tillgänglig och representerar ett stort steg framåt inom urban logistik för företaget.