Dessutom kommer de eldrivna transportbilarna att vara billigare att köpa in än dieselbilarna redan från 2027. Det öppnar upp för en stor omställning och under de kommande fem åren räknar branschen med att det kommer säljas 3,9 miljoner eldrivna transportbilar i EU och Storbritannien.
Det är tillräckligt många transportbilar för att alla EU:s 27 huvudstäder samt London skulle kunna införa nollutsläppszoner och då bara tillåta eldrivna transportbilar i stadskärnorna, visar analysen av Transport & Environment och Clean Cities Campaign.
Eldrivna transportbilar kommer att vara en nyckelspelare i att minska utsläppen i storstäderna. 35 nollutsläppszoner är redan planerade runtom i Europa, varav 19 träder i kraft 2025. Stockholm har redan infört en sådan zon.
Det här är viktig information för de som ansvarar för bilparker, men också stadsplanerare runt om i Europa.
– Med ett stort utbud att välja på och förväntningen att eldrivna transportbilar ska vara billigare än dieselbilar redan 2027, har företagen allt de behöver för att kunna köra i utsläppsfria zoner i Europa. Det här är jättebra nyheter för luften vi andas och klimatet vi alla är beroende av, säger Barbara Stoll, vid T&E:s Clean Cities Campaign.