"Styrmedelsutredningen är välkommen, men det finns åtgärder regeringen behöver vidta redan nu", säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen. Foto: Transportföretagen. "Styrmedelsutredningen är välkommen, men det finns åtgärder regeringen behöver vidta redan nu", säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen. Foto: Transportföretagen.

Transportföretagen om styrmedelsutredningen

Regeringens utredning som innebär en bred översyn av skatter och andra styrmedel, har länge efterfrågats av Transportföretagen. Samtidigt finns det möjliga åtgärder som regeringen bör vidta redan nu.

Regeringen har nu tillsatt den aviserade breda styrmedelsutredningen, något som Transportföretagen länge efterfrågat. Den ska se över vilka skatter och andra styrmedel som behövs för att Sverige ska nå EU:s klimatmål på ett kostnadseffektivt och samhällsekonomiskt sätt och säkerställa en ordnad utfasning av fossila bränslen.

Utredningen ska presentera sina förslag i maj 2026 och arbetet och förslagen kommer ha stor bäring och påverkan på transportsektorn.

Transportföretagen välkomnar utredningen och har under lång tid påpekat att bland annat EU:s ökade ambitioner genom klimatpaketet Fit for 55 ger starka motiv för en total översyn av alla nu gällande nationella skatter och andra styrmedel för att uppnå klimatmålen.

Dessa påverkar också alla transportslags kostnader och konkurrenssituation.
– Det är mycket positivt att regeringen startar arbetet och vi har länge efterfrågat en bred utredning som tar ett helhetsgrepp för att effektivisera den framtida styrningen. Ett klimatneutralt Sverige är inte transportsnålt utan fossilfritt och transportsmart, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen.

Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen säger att utredningen är ett tillfälle att röra om ordentligt i grytan.
– Politiken behöver vägledning exempelvis hur nya EU-beslutade styrmedel ska ersätta de nationella, för att undvika ineffektiv dubbelreglering. Utredningen har en komplex uppgift så utredningstiden är rimlig, men vi anser att i vissa frågor kan regeringen agera redan nu, säger hon.

Transportföretagen pekar exempelvis på att nivån på den svenska energiskatten på el bland de högsta i världen och riskerar att bli en onödig bromskloss för samhällets omställning. Det är orimligt i ett land som vill satsa mer på användningen av fossilfri el, särskilt inom transportsektorn.

I dag är el som används i spårtrafik och i hamnar, så kallad landström, skattebefriad eller kraftigt nedsatt.
– Det är bra, men regeringen bör också i ett första steg justera ned skatten på el som används av elbussar och ellastbilar i yrkestrafik. Det arbetet kan man starta redan nu, utan att vänta på styrmedelsutredningens förslag, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.

Längre fram hoppas Transportföretagen att utredningen också ser över möjligheterna för energiskattesänkningar för andra transportslag som exempelvis elflyget.

Transportföretagen ser nu fram emot en nära och konstruktiv dialog med utredningen under arbetets gång.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-29 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Fit for 55 Klimatmål Regeringen Styrmedelsutredning Transportföretagen