Lättnaderna föreslås i promemorian ”Lättnader för företag vid tillämpningen av reglerna om kör- och vilotider och färdskrivare” och som är ute på remiss just nu.
I Transportföretagens remissvar välkomnas införandet av ett varningssystem i stort. Transportföretagen lyfter även att förslaget fanns också med i den så kallade Förenklingsutredningen som var klar 2021.
Man ser det som positivt att Transportstyrelsen får fler verktyg för att kunna göra ett bättre tillsynsarbete, men Transportföretagen menar att det inte ges särskilt mycket ledning kring i vilka specifika sammanhang en varning ska kunna utfärdas, något som ger myndigheten som ska tillämpa detta ett stort ansvar.
Även om det tagits flera initiativ den senaste åren för att göra Transportstyrelsens arbete med företagskontroller mer effektiva, menar Transportföretagen att det finns mer utrymme för flexibilitet.
– En varning i stället för sanktionsavgift kan vara lämpligt när exempelvis en ny regel med otydlig tillämpning införts eller i fall där ett åkeri eller bussföretag gjort stora förbättringar sedan förra kontrollen, kommenterar Susanne Karlsson, biträdande samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
En fråga som flitigt diskuterats under flera år, är den att ta bort sanktionsavgiften för otillåtna kortuttag. Att överträdelsen tas bort menar Transportföretagen är särskilt välkommet eftersom EU-regelverket inte anser att det är en överträdelse och genom åren har regeln skapat många problem för åkerier och bussföretag.
Såväl branschen som Transportstyrelsen har varit eniga om att överträdelserna borde tas bort.
– Även om det är välkommet att överträdelsen nu äntligen slopas, så är detta tyvärr ett praktexempel på hur lång tid det kan ta att åstadkomma förändrade regler. Historiskt sett har det ofta tagit mycket längre tid än vad som är rimligt, avslutar Susanne Karlsson.