Mer än elva procent av personbilarna i Sverige är i dag laddbara och antalet bedöms öka de kommande åren. Med anledning av det är behovet av en tydlig vägledning stort, för att fortsätta bygga ut laddinfrastrukturen på ett säkert sätt.
Ansvaret för området ligger i dag hos olika myndigheter och flera aktörer har uttryckt att det är svårt att navigera i reglerna och att de kan tolkas olika.
– Vägledningen ska ge en tydlig bild av vad som gäller för både installatörer och användare, som till exempel bostadsrättsföreningar. Målet är att de som behöver ska kunna hitta information på enklare sätt, säger Yvonne Näsman, handläggare på MSB.
Vägledningen ska innehålla information om:
• Vilka risker som finns vad gäller brand i laddinfrastruktur och laddbara fordon i olika miljöer.
• Hur riskerna kan minimeras i samband med installation och användning av laddinfrastruktur.
• Möjliga risker i samband med parkering och behovet av uppställningsplatser som är särskilt avsedda för laddbara fordon.
• Råd och tips gällande hantering och laddning av mindre elfordon, som exempelvis elcyklar och hoverboards.
Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet den 30 maj 2025.