Gröna Mobilister har nyligen publicerat rapporten Gröna kommuner på väg 2024 som tar ett helhetsgrepp på omställningen till fossilfria transporter ur ett kommunalt och regionalt perspektiv. Analysen bygger på en omfattande samling kommunala 2030-indikatorer.
De goda föresatsernas tid är förbi, menar Gröna Mobilister. 2030-indikatorerna jämför kommunerna utifrån verkliga förändringar i transportsystemet. I jämförelsen definieras ett index H2 som uppskattar hur mycket användningen av fossil energi i personbilar minskar genom att väga samman omställningens tre ben: Bilen, Bränslet och Beteendet. Den fossila energianvändningen minskar då vi väljer snålare bilar, väljer större andel fossilfria drivmedel samt kör kortare sträckor i bil genom att välja andra färdmedel.
Vännäs kommun i Västerbotten uppnår hela 89 procents uppfyllelse av målet definierat av detta index vilket ska jämföras med 71 procent för Sverige som helhet. Vännäs kommun tilldelas nu utmärkelsen Grönt Föredöme.
Motiveringen lyder:
”För minskande bilism tack vare satsning på kollektivtrafik och för hög andel elfordon i nybilsförsäljningen.”
Körsträckan per capita i bilar registrerade i Vännäs kommun har minskat nästan 12 procent från år 2010 till år 2023, betydligt mer än de drygt sex procent som körsträckan per capita har minskat i riket som helhet under samma tidsperiod.
Den minskande bilismen i Vännäs beror inte på någon ekonomisk svacka, enligt verksamhetsutvecklare Frida Hallgren på kommunstyrelseförvaltningen. Tvärtom har befolkningen vuxit från drygt 8 400 till knappt 9 100 invånare under den aktuella tidsperioden. Behovet av att bygga fler bostäder är stort.
Det minskande bilberoendet kan i stället kopplas till satsningar på kollektivtrafiken. I slutet av år 2011 inleddes pendeltågstrafik mellan Vännäs och Umeå. Vännäspendeln erbjuder kortare restider än med bil och har 10–15 avgångar per dag.
– Vi ser ett generellt samband mellan bättre kollektivtrafik och mindre bilism i Sveriges kommuner. Det blir särskilt tydligt i Vännäs, säger Per Östborn, projektledare på Gröna Mobilister.
Resandet med pendeltåget ökade snabbt efter invigningen och nådde 136 000 påstigningar år 2014. Därefter planande antalet resor ut. Under covid-pandemin halverades resevolymen, men år 2023 nåddes en ny rekordnivå med cirka 138 500 påstigningar.
Till den höga graden av måluppfyllelse av index H2 i Vännäs bidrar också att de nyregistrerade bilarna är energieffektiva vilket främst beror på en hög andel elbilar i nybilsförsäljningen. År 2023 var andelen elbilar bland nyregistreringarna 53 procent vilket placerar Vännäs på plats sex på topplistan bland alla svenska kommuner.
Gröna Mobilisters ordförande Jesper Johansson avslutar.
– Vännäs är ett lysande exempel på att små kommuner i norra Sverige kan bli föregångare i omställningen till hållbar mobilitet.