Vart är olje- och bilindustrin på väg i Europa?

Oljeindustrins utveckling hänger samman med bilmarknaden eftersom en stor del av volymen används inom både tillverkning och för transporter som utförs av person- och lastbilar.

Detta skriver Midland AB som driver två affärsområden: Midland oljor och Midman – din länk till kunderna. Båda bygger på samma affärsidé, nämligen att öka lojaliteten från servicekund till verkstad/återförsäljare.

Prognosinstitutet ISIS beräknar att efterfrågan och konsumtionen av oljor i Europa har minskat med 17 procent 2018–2023 samt att den kommer fortsätta minska med ytterligare 25–30 procent fram till 2050. Orsakerna är bland andra minskad industriproduktion, förlängda bytesintervaller och elektrifieringen. Inom transportsektorn omfördelas oljevolymerna med en ökning för kommersiell trafik (lastbilar) och en minskning för personbilar.

Europas export av personbilar har minskat med 16 procent de senaste åren från 7,5 till 6,3 miljoner bilar. Av den totala vagnparken på 255 miljoner personbilar utgör elbilar 2 procent där 90 procent av nybilsförsäljningen inbegriper någon form av förbränningsmotor.

EU har politiskt stakat ut vägen till minskat fossilberoende med EU:s gröna giv Green Deal som bland annat innehåller förbud av försäljning av nybilar med förbränningsmotorer 2035 och ett CO2-neutralt Europa 2050.

Förutom elektrifiering kan nollutsläppsdrivmedel bli en del av lösningen i framtiden. Dessa bränslen är just el, men även vätgas där CO2 används i produktionen av bränslena e-bensin och e-diesel. Etanol, biogas och FAME ingår inte i kategorin av nollutsläppsdrivmedel.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-21 09:25
Kategori: Nyheter
Taggar: Alternativa <Drivmedel Elektrifiering EU Green Deal Midland Nollutsläppsdrivmedel Nollutsläppsfordon Oljeindustrin