Här undertecknar Karin Rådström, vd Daimler Trucks och Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, avtalet om samriskföretaget. Foto: Volvokoncernen. Här undertecknar Karin Rådström, vd Daimler Trucks och Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvokoncernen, avtalet om samriskföretaget. Foto: Volvokoncernen.

Volvo och Daimler ska tillsammans utveckla fordonsplattform

Volvokoncernen och Daimler Truck har undertecknat ett bindande avtal om att etablera ett nytt 50/50 samriskbolag som ska utveckla en mjukvarudefinierad fordonsplattform och påskynda transformationen i branschen. Det gemensamma målet är att utveckla ett operativsystem för lastbilar och genom det nya samriskbolaget erbjuda tekniskt- och varumärkes obundna produkter till andra originaltillverkare av kommersiella fordon.

Som meddelats i maj i år har Volvokoncernen och Daimler Truck för avsikt att bilda ett samriskföretag för att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett operativsystem för lastbilar som ska utgöra grunden för framtida mjukvarudefinierade kommersiella fordon. De två branschledande företagen har nu undertecknat ett bindande avtal om att etablera samriskbolaget och arbetar nu med att starta upp företaget som kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg.

Den nya fordonsplattformen kommer att göra det möjligt för Volvokoncernen och Daimler Truck samt andra potentiella framtida kunder till samriskföretaget att tillhandahålla fristående digitala fordonsfunktioner i sina produkter.

Samriskföretaget kommer att arbeta med specifikation och upphandling av centraliserade högpresterande styrenheter som är kapabla att hantera stora mängder data och är avsedda för kommersiella fordon.

Det nya företaget kommer att utveckla ett operativsystem och verktyg som andra fordonstillverkare kan använda som en bas för att utveckla sina egna digitala fordonsfunktioner. Detta kommer att separera utvecklingscyklerna för programvara och hårdvara och göra det möjligt för kunder att köpa och uppdatera digitala applikationer trådlöst över nätet, vilket i slutänden blir mer effektivt och förbättrar upplevelsen för kunden.

Transaktionen för samriskbolaget förväntas slutföras under första halvåret 2025 under förutsättning att alla nödvändiga myndighetsgodkännanden erhålls.

Volvokoncernen och Daimler Truck kommer att förbli konkurrenter och fortsätta att differentiera sina kompletta produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive sina respektive digitala lösningar.

Det nya företaget ska etablera en branschstandard och kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg. Transaktionen för samriskbolaget förväntas slutföras under första halvåret 2025 under förutsättning att alla nödvändiga myndighetsgodkännanden erhålls.

Om artikeln

Publicerad: 2024-10-28 11:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Daimler Trucks Godstransporter Lastbilar Mjukvaruplattform Samriskföretag Volvokoncernen