Pristagaren får 50 000 kronor och ett diplom av Sveriges Ingenjörer i samband med den årliga utdelningen av Polhemspriset som i år tillkännages den 6 november.
Klimatutmaningar, lagändringar och ett ökat miljötänk har tvingat transportsektorn att ställa om till eldrift. Batterier och elmotorer har utvecklats kraftigt och är nu ett alternativ även för tunga fordon.
Ett vanligt förekommande problem med elmotorer i fordon är lagerströmmar, här kallat gnista eller blixthändelser.
Dessa uppstår på grund av oönskade urladdningar i motorn och förorsakar skador på lagren i motorn.
– Jessica Lindström har i landets bästa examensarbete på högskoleingenjörsutbildningen tagit fram och utvärderat en algoritm för de strömmar som passerar ett lager i en elmotor i en drivlina för tunga fordon, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.
Examensarbetet ”Identifiering av lagerströmmar i elmotorer för framdrivning av tunga fordon” har Jessica Lindström utfört på högskoleingenjörsutbildningen i Elektroteknik vid KTH, Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa i Huddinge, i samarbete med Scania CV i Södertälje.
Jessica Lindström är uppvuxen i Sundbyberg i Stockholms län och gick teknikprogrammet på gymnasiet eftersom hon ville ha en bred kunskapsmässig grund. På universitetet studerade hon till högskoleingenjör inom elektroteknik med inriktning elkraftteknik.
I början av 2020 genomförde hon Tekniksprånget på Ericsson i Kista där hon fick arbeta med teamet på 5G-avdelningen. I dag arbetar Jessica Lindström som utvecklingsingenjör och scrum master i ett team på Scania som utvecklar coordinatorn, en central ECU i lastbilen, och som innebär en yrkesmässig kombination av teknisk utveckling och ledarskap.
Ur priskommitténs motivering:
”I sitt arbete har Jessica på ett föredömligt sätt kombinerat såväl teori, modellering och praktiska experiment. Hon har därtill använt kunskaper från olika ingenjörsdiscipliner och kombinerat dem på ett ingenjörsmässigt exemplariskt sätt. Rapporten är välskriven och mycket pedagogisk.”