Efter att EU-domstolen underkänt kravet på återvändande till registreringslandet var åttonde vecka för utländska lastbilar, agerade Johan Danielsson (S) som är gruppledare för S&D i EU:s transportutskott tillsammans med gruppledaren i arbetsmarknadsutskottet genom att tillskriva EU-kommissionen med ett krav på att kommissionen agerar.
Det ledde till en utfrågning av EU-kommissionären för transportfrågor, Apostolos Tzitzikostas. En utfrågning som Johan Danielsson tycket gav både ”bra och dåligt”. Danielsson ser däremot en viss ljusning i att det ser ut att bli Apostolus Tzitzikostas som ersätter Vălean. ”Generellt så känns det spontant som att vi kommer att ha bättre möjligheter att arbeta med Tzitzikostas än med hans föregångare Vălean”, säger Johan Danielsson.
Transportföretagen följer med intresse Tzitzikostas väg mot att bli kommissionär för transportfrågor. Och lyfter i sina observationer av utrfågningen att det fördes diskussioner bland annat om den pågående omställningen av fordonsindustrin till elektriska fordon.
Tzitzikostas bekräftade undantaget för e-bränslen från lagstiftningen som kräver 100 procent nollutsläppsfordon senast 2035 och gav få indikationer på ytterligare lättnader för industrin och höll fast vid tidslinjen för kommande utsläppsmål.
På frågan om Tzitzikostas är för ”Greening of corporate fleets” svarade han att han är för. Han ansåg att det är bra för klimatet då dessa fordon kör långa sträckor samt att han har förhoppningen om att det ska uppstå en andrahandsmarknad, vilket reducerar priserna enligt honom.
Även Tågföretagen har följt utfrågningen av EU-kommissionär Apostolus Tzitzikostas. Man beskriver honom som en ”liberalkonservativ politiker” som i stitt inledningsanförande betonade värdet av att i samma portfölj kombinera transporter och turism.
I fråga om järnvägen betonade Tzitzikostas vikten av att slutföra utbyggnad av TEN-T-nätet samt bekräftade arbetet med kommande plan för att ansluta EU:s huvudstäder och storstäder med höghastighetståg, inklusive nattåg.
Tzitzikostas angav vidare att järnvägen kan transportera mer gods och fungera bättre över gränserna. Kommande flerårsbudget står på agendan för mandatperioden och har stor betydelse för utbyggnaden av Europas järnvägar.
Blir Apostplus Tzitzikostas nästa EU-kommissionär för transportfrågor, är det i alla fall än så länge något Johan Danielsson ser positivt på.