Från och med 1 december är vi i Sverige skyldiga att använda vinterdäck vid vinterväglag. Från samma datum gäller även en ny lag som säger att dubbfria däck, både nordiska och europeiska friktionsdäck, måste ha märkningen 3PMSF – en alptopp och en snöflinga – för att få användas i Sverige.
Det innebär att det är hög tid att undersöka sina vinterdäck.
– Saknar däcken märkningen får de inte längre användas och även om de har en godkänd märkning är det ett utmärkt tillfälle att kontrollera mönsterdjup och däcktryck, säger Antti Ahomäki, produktchef för vinterdäck hos Continental.
Vinterdäck måste enligt lag ha ett mönsterdjup på minst 3 mm, men för säkerhets skull bör man börja fundera på att byta till vinterdäck innan dess.
Antti Ahomäki förklarar att utmaningen med den nya däckmärkningen är att den i sig inte innebär att däcken lämpar sig för nordiska vinterförhållanden. Till exempel finns flera godkända lågprisdäck som är importerade från Kina, men som i oberoende däcktester får dåliga resultat.
I Aftonbladets stora vinterdäckstest för 2024 fick tre kinesiska vinterdäck underkänt där de särskilt kritiserades för sitt grepp och sina köregenskaper på snö och is. ”Extremdåligt”, ”Oj, så uselt!” och ”Totalt okörbart!” lydde omdömet från Aftonbladets skribent Robert Collin.
Samtliga vinterdäck från Continental har haft den här märkningen i två decennier
– För oss är det inga konstigheter. Vi gör premiumdäck som är anpassade för nordiska förhållanden och har ett stort team av experter som lägger minst fyra års utveckling på varje däck. Det är klart att det gör skillnad, säger Antti Ahomäki.
En undersökning som Norstat gjorde förra året visar att 11 procent av svenska bilförare väntar längre innan de köper nya däck i en lågkonjunktur. Dessutom gör lågkonjunktur att 15 procent väljer billigare däck.
Även om importerade lågprisdäck kan verka lockande på grund av priset bör man tänka igenom det en extra gång eftersom säkerhet alltid börjar med däcken.
– Det är klart att vi helst ser att folk använder Continentaldäck, men det är faktiskt inte det viktigaste här. Det viktigaste är att man väljer någon av de stora premiumtillverkarna, säger Antti Ahomäki.
Ahomäki menar att det räcker med att läsa de stora, oberoende däcktesterna i Aftonbladet, Vi Bilägare eller Teknikens Värld.
– Där ser man vilken skillnad det är. Premiumdäck är anpassade för våra nordiska förhållanden, men de importerade budgetdäcken kan vara en ren trafikfara, säger han.
Nya regler för vinterdäck
• Från och med 1 december måste nordiska friktionsdäck vara märkta med märkningen 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) som ser ut som en alptopp och en snöflinga.
• Vinterdäck ska användas i Sverige under perioden 1 december och 31 mars om det råder vinterväglag (och det är polisen som avgör när sådant råder vid en eventuell kontroll, red.anm.).